www.naimi.loxblog.com
ورزش بانوان در اهر  
قالب وبلاگ
نويسندگان
چت باکس


 

کوهنوردی بهترین ورزش برای کاهش وزن است.یکی از چیزهایی که کوه پیمایی را برای ورزش و کاهش وزن گزینه‌ خوبی کرده، این است که شما مجبور به پیاده روی می‌شوید. اگر از زمانی که اتومبیل خود را ترک کرده‌اید، یک ساعت پیاده روی کرده باشید، باید یک ساعت دیگر وقت صرف کنید تا به اتومبیلتان بازگردید. حتی اگر تا بالاترین نقطه‌ی کوه هم نروید یا کل دامنه‌ی کوه را زیر پا نگذارید، مجبورید پیاده روی کنید تا دوباره به تمدن برگردید! هیچ مهم نیست که چه کار می‌کنید و چگونه راه می‌روید، بهرحال در کوه پیمایی ورزش خوبی خواهید کرد و چربی می سوزانید، البته مگر اینکه در همان یکی دو کیلومتر اول بازگردید!

کوه پیمایی یکی از آن فعالیت‌هایی است که در مورد کاهش وزن، قطعاً نمی‌توانیم درباره‌ی آن بزرگ نمایی کنیم. تنها چند ورزش می‌توانند به شما کمک کنند تا همانند کوه پیمایی به راحتی وزن کم کنید، ورزش‌هایی که تقریباً گارانتی می‌کنند که تناسب اندام پیدا می‌کنید!

نگاهی به کوه پیمایی شما

یک جمعه‌ی زیباست، خورشید بالای سرتان می‌درخشد و تنها چند ابر در آسمان پیداست. بوت مخصوص کوه‌پیماییتان را به پا کرده و سفتش کرده‌اید، و باتوم‌هایتان را محکم به دست گرفته‌اید. دامنه‌ی کوه دقیقاً روبروی شماست، GPS تان را هم به مچتان بسته‌اید و آماده‌اید که کوه را بنوردید.

یکی از دلایلی که کوه پیمایی یک فعالیت عالی است، این است که خیلی باحال است! ورزش کردن در باشگاه برای خیلی از آدم‌ها خسته‌کننده است، اما این واقعیت که هنگام کوه پیمایی می‌توانید مزه‌ی تازگی طبیعت و هوای کوهستان را بچشید، آنرا به یک لذت واقعی تبدیل می‌کند. در زیبایی‌های اطرافتان گم می‌شوید و تقریباً فراموش می‌کنید که در حال ورزش کردن هستید!

جای تعجب نیست، شما می‌توانید هر ساعتی که کوه پیمایی می‌کنید حدود ۵۰۰ کالُری بسوزانید، هرچند باید سریع راه بروید. راه رفتن با سرعت ۷ کیلومتر در ساعت، حدود ۵۰۰ کالُری می‌سوزاند، در صورتی که راه رفتن با سرعت ۴ کیلومتر در ساعت، چیزی حدود ۲۵۰ کالُری خواهد سوزاند. بهرحال مهم نیست چقدر سریع پیاده روی کنید، هنگامی که در شگفتی‌های طبیعت گشت می‌زنید، کلی چربی می‌سوزانید!

اگر از زندگی شهری خسته شده‌اید، کوه پیمایی به شما کمک می‌کند تا از همه‌ی آن سر و صداها و استرس‌های دور و ورتان دور شوید و استراحتی کنید. می‌توانید به جای خلوتی در طبیعت بروید، جایی که هیچ چیز به جز شما و حیات وحش نباشد. چه شما کوه پیمایی کنید، چه به قله‌ی آن صعود کنید و یا چه در جنگلی پیاده روی کنید، متوجه خواهید شد که این کار بسیار استرس شما را کاهش داده و خیلی آرامتان می‌کند.

مزایای اثبات شده‌ی کوه پیمایی

۱. کوه پیمایی، هورمون آدرنالینی که از یک هفته‌ی کاری پر استرس در بدنتان تولید شده است را آزاد می‌کند، که باعث کاهش استرس و اضطراب در شما می‌شود.

۲. هر نوع ورزشی، خطر ابتلا به فشار خون، دیابت و انواع بیماری‌های قلبی را به شدت کاهش می‌دهد.

۳. پیاده روی می‌تواند تراکم استخوان شما را افزایش دهد و به طور موثری اثرات ناشی از پوکی استخوان را معکوس کند!

۴. آن‌هایی که ۷ ساعت در هفته فعالیت فیزیکی دارند، ۴۰ درصد کمتر از کسانی که فقط ۳۰ دقیقه در هفته فعالیت می‌کنند، در معرض خطر مرگ هستند.

۵. ثابت شده است که پیاده روی، خواب شب را بهبود می‌بخشد.

۶. پیاده روی و کوه پیمایی سیستم قلبی و تنفسی شما را سالم نگاه می‌دارند، و به عضلات شما استقامت بیشتری می‌بخشند.

کوه پیمایی یکی از ورزش‌های مورد علاقه‌ی من است، و شما هم قطعاً خواهید فهمید که یکی از بهترین راهها برای بدست آوردن تناسب اندام است، ورزشی خیلی باحال، آسان و کاملاً هم طبیعی.

کوه پیمایی یکی از آن فعالیت‌هایی است که در مورد کاهش وزن، قطعاً نمی‌توانیم درباره‌ی آن بزرگ نمایی کنیم. تنها چند ورزش می‌توانند به شما کمک کنند تا همانند کوه پیمایی به راحتی وزن کم کنید، ورزش‌هایی که تقریباً گارانتی می‌کنند که تناسب اندام پیدا می‌کنید!

منبع-مجله تناسب اندام  و وبلاک داغ داش اهر


موضوعات مرتبط: مقاله ها ، ،
برچسب‌ها:
[ یک شنبه 18 آبان 1393برچسب:, ] [ 17:19 ] [ خانم رقیه نعیمی ]
همه افراد در طول روز به دلایل مختلف دچار استرس می شوند و استرس اثرات زیادی روی ظاهر و روحیه افراد دارد.در اینجا شما را به 13 حقیقت در مورد استرس آشنا می کنیم.
1.آیا می دانستید استرس نام دیگری هم دارد؟نام دیگر استرس به لاتین استرینجر است.
2.در زمان استرس رگ های بدن شما تنگ می شود و حرکت خون در بدن با مشکل مواجه می شود.
3.استرس اثر مستقیم بر ریزش مو دارد ولی در ایجاد موهای سفید موثر نیست.
4.استرس باعث می شود شما پیرتر به نظر برسید و بر اثر استرس پوست شما ساییده می شود.
5.خندیدن مقدار استرس را کاهش می دهد و از ترشح هورمون هایی که باعث استرس می شود ، جلوگیری می کند.
6.استرس باعث افزایش جوش صورت می شود.استرس با تولید سموم می شود که مقدار جوش صورت را افزایش می دهد.
7.استرس به عنوان یک قاتل خاموش شناخته شده است چون عامل بسیاری بیماری ها مثل فشار خون و دیابت است.
8.استرس باعث چسبندگی خون می شود و یکی از دلایل مهم لخته شدن خون است.
9.استرس تاثیر مستقیم بر روی قند خون بدن دارد و باعث بالا رفتن قند خون و ایجاد احساس خستگی و نوسانات شدید خلقی می شود.
10.استرس به دلیل اینکه جریان طبیعی خون را بر هم می زند ، باعث ایجاد سردرد می شود.
11.استرس بر روی خواب نیز اثر مستقیم دارد و باعث بی خوابی و آشفتگی در خواب می شود.
12.استرس سیستم طبیعی فعالیت هورمون های بدن را به هم می ریزد و باعث بروز مشکلات جدی در فرد می شود.
13.امروزه مشاغل از نظر استرس طبقه بندی شدند و سه شغل خلبان ، روزنامه نگار و حسابدار به عنوان استرس زا ترین مشاغل معرفی شدند.
استرس

موضوعات مرتبط: مقاله ها ، ،
برچسب‌ها:
[ سه شنبه 8 مهر 1393برچسب:استرس, ] [ 17:31 ] [ خانم رقیه نعیمی ]

اثر ارتفاع بر فیزیولوژی بدن انسان(فیزیولوژی ارتفاع):


مهمترین عاملی که درارتفاع بدن را تحت تاثیر خود قرار می دهد در علم پزشکی به آن هیپوکسی کم فشار می گویند. در واقع این پدیده کمبود اکسیژنی است که در اثر کاهش فشارهوا رخ می دهد. با افزایش ارتفاع به طور مستقیم فشار هوا و فشار نسبی اکسیژن کاهش پیدا می کند.
فشار نسبي اکسيژن عامل اصلي در انتشار اکسيژن در ریه است. با کاهش این فشار میزان اکسیژن خون کاهش پیدا می کند و باعث ایجاد یک سری تغییرات در بدن می شود که عمده آن به علت کمبود اکسیژن رسانی به بافت های بدن است. به دنبال کاهش اکسیژن رسانی پاسخی جبرانی در بدن اتفاق می افتد که به آن هم هوايي می گویند.

هم هوایی با روند تطابق که در طول نسل های متمادی در بدن افرادی که در ارتفاعات بالا زندگی می کنند رخ می دهد متفاوت است.در واقع روند هم هوايي طي دقايق اوليه صعود شروع مي شود اما براي تکميل آن هفته ها زمان لازم است. این همان نکته ایست که لزوم اجرای پیش برنامه های مناسب قبل از اجرای برنامه ای در ارتفاع بالا را برای ما روشن می سازد. ظرفيت هم هوايي در افراد متفاوت مختلف است و تحت تاثیر عواملی از جمله شدت کاهش اکسیژن، توانايي ذاتي فرد وعوامل خارجي و محیطی می باشد. اتفاقات و تغییرات اصلی که در روند هم هوایی در بدن رخ می دهد را در چهار دسته اصلی خلاصه می کنیم.

1. افزايش تنفس

اولين و مهم ترين قدم در هم هوایی افزایش تنفس است. به دنبال کاهش اکسیژن تحریک گيرنده هاي شيميايي محيطي در شريان کاروتيد و آئورت باعث افزایش تعداد تنفس و به دنبال آن افزایش اکسیژن و کاهش دی اکسید کربن در خون می شود. با افزایش یافتن ارتفاع، هر چه کمبود اکسیژن شدید تر می شود، تعداد تنفس هم زیادتر می شود.
به دنیال این اتفاق با کاهش بیش از حد دی اکسید کربن در خون اسیدیته خون کاهش یافته و خون کمی قلیایی می شود، حالتی که برای مغز قابل تحمل نیست.
بنابر این مغز سیستم تنفس را سرکوب می کند و جلوی افزایش تعداد تنفس و قلیایی تر شدن خون را می گیرد. در این زمان یکی از اتفاقات حیاتی در روند هم هوایی رخ می دهد که به بدن اجازه می دهد باز هم بیشتر تنفس کند و اجازه بدهد فرد ارتفاع بالاتری را تحمل کند. نقش کلیدی این روند را کلیه با دفع مواد قلیایی خون مانند بی کربنات در ادرار انجام می دهد. اتفاقی که ما آن را با افزایش میزان ادرار در ارتفاع تجربه می کنیم. این روند ظرف 24 تا 48 ساعت بعد از شروع صعود رخ می دهد و برای ممکن شدن ادامه صعود ضروری است

 

2. تغييرات گردش خون

اتفاق دبگری که در روند هم هوایی رخ می دهد تغییرات در گردش خون عمومي ، ريوي و مغزي است. نتیجه این تغییرات خود را باافزايش کارکرد و برون ده قلبي ، ضربان قلب و فشار خون نشان می دهد. این امور در نهایت منجر به اکسیژن رسانی بهتر به بافت ها وحفظ خونرساني و اکسيژن رساني به مغز حتی در بحرانی ترین شرایط می شود.

3. تغييرات خون

افزايش میزان هموگلوبين اتفاقی دیگری است که هم هوایی را شامل می شود. کلیه با ترشح ماده ای به نام اریتروپویتین در این مرحله هم نقشی حیاتی دارد. اما این روند یک روند زمان بر است و ممکن است چند هفته طول بکشد تا تاثیر آن کامل شود. اما در نهایت منجر به بهبود اکسیژن رسانی می شود.

4. اکسيژن رساني و مصرف آن


تغییرات در انتشار اکسيژن از مويرگ ها تا ميتوکندري ها که مرکز سوخت و ساز بافت ها هستند آخرین قسمت از زنجیره انتقال اکسیژن از هوای محیط به بافت هاست که رخ می دهد. در طی روند هم هوایی با افزایش رگ سازی در بافت های مختلف و خصوصا عضلات خونرسانی و تامین اکسیژن بهتر انجام می شود. اما این روند هم نیاز به هفته ها زمان دارد تا کامل انجام شود. همانطور که مشاهده کردید روند هم هوایی یک روند حیاتی برای ورزش کوه نوردی محسوب می شود و تنها با وجود این روند است که صعود به ارتفاعات بالا برای بشر ممکن می شود. اما این روند یک روند تدریجی است و برای کامل شدن نیاز به هفته ها زمان دارد.

این مطلب نشان می دهد که دوستان عزیز کوه نورد از مدت ها قبل از صعود های بلند باید پیش برنامه های مناسب بدن خود را در شرایط ایده آل نگه دارند. نکته دیگر اینکه کلیه اتفاقاتی که در روند هم هوایی رخ می دهند در طول زمان برگشت پذیرند و این معنی است که در صورت به وجود آمدن وقفه در تمرین ها و فعالیت کوه نوردی بدن فرد ممکن است از حالت آمادگی خارج شود. در پایان نکته ای که بسیار روی آن تاکید می کنم مصرف کافی و زیاد آب در طول برنامه های کوه نوردی در کلیه فصول سال است. همانطور که دیدید کلیه یکی از اندام های حیاتی در روند و هم هوایی است و بنابر این مصرف مایعات زیاد خصوصا آب در طول برنامه تاثیر بسیاری در بهتر انجام شدن روند هم هوایی و صعود بهتر خواهد داشت.

گردآوری: دکتر حمید مساعدیان


موضوعات مرتبط: مقاله ها ، ،
برچسب‌ها:
[ سه شنبه 17 تير 1393برچسب:ارتفاع-و اثر ارتفاع, ] [ 18:21 ] [ خانم رقیه نعیمی ]

شاید شما از آن دسته کوه نوردانی باشید که سالی چندبار پا بر دامنه ها می گذارید و البته در آن معدود دفعات نیز سعی دارید تا قله ای مرتفع در اطراف شهرتان را صعود نمائید.
شاید هم کوه نوردی حرفه ای باشید که هر چند سال یکبار به قلل مرتفع خارج از کشورتان صعودهایی را تدارک می بینید.
چیزی که در میان تمامی انسانها در صعود به قلل مرتفع مشترک است نیاز ی است که ایشان به تطابق با ارتفاع یا هم هوایی acclimatization دارند. در واقع هر انسانی که قصد صعود به ارتفاعی بیش از ارتفاع محل زیست خود را دارد نیاز است تا ابتدا خود را از لحاظ آمادگی جسمانی به حدی مطلوب برساند. بخشی از این افزایش آمادگی جسمانی تطابق با ارتفاع یا هم هوایی است.
در این مقاله سعی دارم تا الگوهای تجربی رایج و پر طرفدار هم هوایی در صعود به قلل مرتفع را تشریح نمایم. در این روند تنها از تجربیاتی بهره گرفته ام که طی چند سال و با شرکت در چند برنامه کوه نوردی حاصل شده, لذا وجود ایرادات علمی بر آن دور از ذهن نیست. همچنین تا حد امکان تلاش نموده ام تا به آسانترین و قابل فهمترین شکل ممکن مطلب را بیان نمایم. امیدوارم خواندن این مقاله برای آن دسته از دوستانی که تنها با امید به دارا بودن قدرت بالای بدنی به کوه میروند و البته ناکام باز می گردند پاسخی باشد بر ایرادات صعودشان.

شیوه های صعود به قلل مرتفع
کوهی را تصور کنید با 3 مرحله کمپ در ارتفاع بالا, در حالی که کمپ اصلی این کوه نیز در ارتفاعی برابر با بلندترین کوههای محل زندگی ما قرار دارد. بطور مثال کمپ اصلی کوه اورست در ارتفاع 5360 متری است یا کمپ اصلی چوآیو در 5600 متری قرار گرفته. دقت کنید شما قرار است بیش از 50 روز را در ارتفاعی نزدیک به قله دماوند بمانید در حالی که تعداد کمی از روزهای صعودتان را هم بالاتر از کمپ اصلی به سر می برید.
این امر در کوههای کم ارتفاعتر نیز صادق است, مثلا ارتفاع کمپ اصلی کوه پرطرفدار لنین در پامیر 3700 متر است یا کمپ اصلی کوه خان تنگری در تیان شان در ارتفاع4000متری بر پا می شود که درست ارتفاعی است برابر با قلل مرتفع رشته کوههای البرز و زاگرس.
همانطور که می دانیم مهمترین عاملی که ما را نیازمند هم هوایی می کند کمبود فشار سهمی اکسیژن در ارتفاع است. گرچه در هر هوايي و در هر ارتفاعي ميزان درصد اكسيژن (21%) تغييري نمي كند اما تعداد مولكول هاي اكسيژن در هواي رقيق كمتر مي شود و در نتيجه بدن براي رفع نياز خود به اكسيژن, به تلاش بيشتري مي پردازد. همین مسئله ساده توجیه گر نیاز بدن به تطابق با ارتفاع بالا است.
حال نخستین واکنش بدن در مقابله با این کمبود اکسیژن افزایش تعداد تنفسها به شکل ارادی یا غیر ارادی است, نکته ای که بخصوص در یکی دو شب نخست اقامت در کمپ اصلی و بویژه هنگام خواب با آن مواجه خواهیم شد. گرچه عوارض ارتفاع گاها تنها به همین مورد خلاصه نشده و علاوه بر افزایش تعداد تنفس شاهد: بي اشتهايي، تهوع و استفراغ, خستگي و ضعف, گيجي و سردرد, بي خوابي (قطع و وصل تنفسي) , عدم تشخيص صحيح, خواب هاي آشفته و ... نیز خواهیم بود.

هم هوایی در ارتفاع کوه

آغاز صعود:
آغاز هر صعودی باید همراه باشد با لمس ارتفاع بالاتر و بازگشت به کمپ پائینتر. در واقع این شیوه تاییدی است بر اصل صعود به ارتفاع بالا، خواب در ارتفاع پايين. باید بدانیم تاثیر لمس کمپ بالا همراه است با افزایش گلبولهای قرمز جهت اکسیژن گیری بهتر. این نکته که همراه است با افزایش غلظتهای هماتوکریت و هموگلوبین ضرورتا نمی تواند مفید باشد, چرا که افزایش غلظت خون از عوازض آن است.
در هر صورت بدن این آمادگی را دارد روز بعد یا روزهای بعد برای شب مانی در ارتفاع بالاتری کمپ اصلی را ترک نماید. این روند تا لمس آخرین کمپ باید ادامه یابد, یعنی لمس کمپ بالاتر, بازگشت برای شب مانی به کمپ پائین و مجددا روز بعد صعود برای شبمانی به کمپ بالاتر. بدین شکل با لمس آخرین کمپ و بازگشت به کمپ اصلی پروسه هم هوایی به انتها خواهد رسید.
اینک پس از چند روز استراحت در کمپ اصلی و تغذیه بهتر می توانید با اتکال به وجود کمپهای بالاتر صعود نهایی را به شکل پله ای و کمپ به کمپ آغاز نمائید.
نمودار تلفات هم هوایی در ارتفاع کوه
الگوهای تجربی در هم هوایی
در مناطق مختلف عموما شاهد شیوه های مختلفی در هم هوایی خواهید بود. به طور مثال شیوه های هم هوایی روسها با غربیان متفاوت است و ایشان بر اساس پارامترهای تجربی خود هم هوایی می کنند.
در واقع روسها آن چیزی را که به عنوان لمس کمپ بالاتر از آن یاد کردیم اجرا نمی کنند و پس از صعود به کمپ بالا نخستین شب را در آنجا اطراق می نمایند و روز بعد به كمپ پائينتر باز مي گردند. ایشان همچنين معتقدند در صورتیکه فرد پس از یک شب اقامت در ارتفاع بالاتر دچار مشکل نشد می تواند به ارتفاعی بالاتر صعود و خود را در ارتفاعی فراتر هم هوا نماید. البته اين حالت هم هوايي تنها تا دو كمپ بالاتر اجرا مي شود و در نهايت فرد مي بايد به كمپ اصلي براي تجديد قوا باز گردد.
این روند شاید برای آن دسته از کوه نوردانی که در مکانی بیش از ارتفاع معمول شهرها (1500 متر) زندگی می کنند طبیعی باشد, اما برای سایر کوه نوردان, بخصوص کوه نوردان غربی که در شهرهایی با ارتفع کوتاه ساکن هستند می تواند خطرناک باشد.

هم هوایی در صعودهای آلپی
سال 1980 راینولد مسنر در صعود انفرادی خود به اورست دوره هم هوایی خود را تنها در مدت 2 شب و سه روز سپری نمود (البته وی پیش از حضور در تبت دوره ای را بر روی کوه کلیمانجارا به تمرینات بدنسازی و هم هوایی پرداخته بود). در واقع مسنر پس از رسیدن به کمپ اصلی و چند روز اقانت در آنجا به تنهایی به سمت گردنه شمالی در ارتفاع 7500 متر حرکت کرد. وی در بازگشت و با چند روز استراحت مطلق در کمپ اصلی خود را مهیای صعود نهایی به اورست نمود. وی نهایتا در تلاشی سه روزه توانست از جبهه شمالی به قله اورست دست یابد, مسنر در بخشی از مسیر صعود با گذر عرضی (تراورس) از راهی نو خود را به دهلیز شمالی رسانده و از آنجا راهی قله شد.
امروزه کوه نوردانی که قصد صعود سبکبار (آلپی) را دارند با همین شیوه خود را به اوج هم هوایی رسانده و در نهایت آماده و مهیای صعود به قلل مرتفع می شوند.

نکته:
- هنگام رسیدن به کمپ اصلی برای آغاز صعود تعجیل نکنید و ترجیحا یک یا چند روز نخست را به استراحت بپردازید. این امر بویژه برای کسانیکه قصد صعود به قلل مرتفع و صعب العبور پامیر و تیان شان را دارند و با بالگرد وارد کمپ اصلی می شوند الزامی است.
- ارتفاع زدگی عاملی نیست که تنها با صعود به ارتفاع بالاتر حادث شود, بلکه مهمترین امر در ارتفاع زدگی سرعت زیاد صعود به ارتفاع بالاتر, شدت بالای فعالیت و میزان زیاد حمل بار می باشد.
- باید بدانیم هر ارتفاعی نیازمند هم هوایی اختصاصی است و برای رسیدن به هر کمپی می باید پروسه هم هوایی شامل لمس کمپ بالا, بازگشت به کمپ پائینتر و بعد صعود و شب مانی در کمپ بالاتر را اجرا کنیم.
- در طول دوره هم هوایی نیاز به شبمانی در کمپ آخر نیست و همان لمس کمپ آخر می تواند بیشترین تاثیر را در هم هوایی نهایی داشته باشد و باید بدانیم در ارتفاع بالای 7000 متر نه تنها تطابق با ارتفاع معنا ندارد, بلکه پس رفت نیز حادث می شود.
- تغییرات آب و هوا و خرابی هوا بیشترین نقش را در بهم زدن روند هم هوایی دارد.
- گاهی بدلیل عدم تطابق با ارتفاع, ممکن است نیاز به چند روز اقامت در کمپ اصلی را پیدا کنید, پس بدون داشتن استرس در از دست دادن زمان, سلامتی را بر زود هم هوا شدن ارجح بدانید.
- تفاوتهای فردی قابل ملاحظه ای در توانایی افراد جهت تطابق با ارتفاع وجود دارد. برخی به سرعت با ارتفاع تطابق می یابند و برخی نیازمند دوره های زمانی طولانی تری برای هم هوایی هستند.
- پیش از رسیدن به کمپ اصلی و حتی در کشور خود می توانید پروسه هم هوایی را با صعود به قلل بالای 4000 و 5000 متری در دسترس آغاز کنید. اما باید بدانید هم هوایی امری است کوتاه مدت (حداکثر دو هفته) و به صرف یک چنین هم هوائیی نمی توانید در صعود به قلل مرتفع ریسک نمائید و به سرعت به ارتفاعات بالاتر بروید.
- تطابق با ارتفاع با عدم وجود بیماریهای ناشی از ارتفاع و بهبود کیفیت خواب مشخص می گردد و به اصطلاح معروف: هر کس در ارتفاع خوب بخورد و خوب بخوابد, خوب هم هوا شده است.

منابع:
http://www.chekad-sari.com
http://www.ciesin.org
کتاب سفر به مناطق ,ترجمه دکتر جلال الدین شاهبازی
وبلاگ کوه قاف


موضوعات مرتبط: مقاله ها ، ،
برچسب‌ها:
[ سه شنبه 17 تير 1393برچسب:اثرارتفاع, ] [ 18:15 ] [ خانم رقیه نعیمی ]

نشنال‌جئوگرافیکNational Geographic برای آنکه هر کس سهمی در بهتر شدن هوای اطرافش داشته باشد نکاتی را پیشنهاد کرده است:

1- در استفاده از کاغذ صرفه جویی کنید و سعی کنید کارهایتان را بدون استفاده از کاغذ انجام دهید. به طور مثال تا حد امکان قبض‌هایتان را از طریق اینترنت پرداخت کنید.

صرفه جویی در کاغذ در واقع به معنای کمتر بریده شدن درختان اطراف شماست که هر ساله هزاران هزار از آنها برای تولید انواع کاغذهایی که در طول روز در اختیار شما قرار می‌گیرد تلف می‌شوند و در عین حال با این کار زباله کمتری تولید شده و دی اکسید کربن کمتری تولید می‌گردد.

2- در ساخت و انبوه شدن جنگل‌ها شما هم کمک کنید. کاشت هر نهال می‌تواند سال‌های سال هم خاطره خوشی برای شما و هم کمکی به محیط زیستتان باشد.

3- به انجمن‌های حمایت از محیط زیست کمک کنید. آنها با تلاش بی وقفه خود سعی در نجات  زمین دارند.

4- در محل کارتان هم به سبز بودن زمین فکر کنید. از مدیر بخش خود بخواهید که برنامه‌ای ترتیب دهد که کاغذ کمتری مصرف شده و اسراف نشود. برای نوشتن از هر دو روی کاغذ استفاده کنید.

5- اگر به سفر رفتن فکر می‌کنید حتما سفر با قطار را در اولویت قرار دهید. تحقیقات نشان می‌دهد که دی اکسید کربنی که قطارها برای زمین تولید می‌کنند 4 تا 15 درصد کمتر از هواپیماهاست. پس قطار را فراموش نکنید.

6- در مصرف آب صرفه‌جویی کنید. اسراف در آب می‌تواند به ضرر زمین تمام شود. هنگام دوش گرفتن زمان مشخصی را در نظر بگیرید و دقایق طولانی بی‌دلیل زیر دوش نمانید و آب را بی علت باز نگذارید.

7- در محله خود جستجو کنید. می‌توانید از همین هفته به محله خود بروید و کمی کنکاش کرده و ببینید که سوپرمارکت‌ها و دیگر مغازه‌ها چطور زباله تولید می‌کنند و چقدر می‌توان به آنها نکات مفیدی را گوشزد کرد.

اگر رودخانه‌ای نزدیک محل سکونت شماست آن را زیر نظر بگیرید و راه‌هایی برای تمیز نگه‌داشتن آن به همسایه‌ها پیشنهاد کنید.

 

در نهایت بهترین راه کمک به زمین می‌تواند لذت بردن از آن باشد. از خانه بیرون بروید و انگیزه خود را برای نجات این محیط زیبا بیشتر کنید.

ولی متاسفانه اینگار بشر فعلی دوست ندارد که زمین را از این همه آلودگی نجات دهد. چون یکی از عوامل

آلوده کننده محیط زیست همین بشر است .

به هر حال چند مورد از عوامل آلوده کننده محیط زیست را در چند سطر مانند

سال های گذشته، بیان میگردد . چون ما طرفداران محیط زیست با تمام توان

بایستی در مقابل این همه بی مهری که بر زمین میشود استقامت کنیم!!

 

۱- گازهای گلخانه ای و آلودگی هوا

۲-آلودگی

۳-دود ها و بوها

۴-زباله ها

۵- پخش نفت

۶- آلودگی در محیط زیست

افزایش گاز های گلخانه و آلودگی هوا :

سقف اکثر گلخانه ها را از شیشه یا نایلون می سازند . علت این امر آن است که تابش نور خورشید از شیشه یا نایلون عبور کرده و آن محوطه را گرم می کند . اما گرمای ناشی از تابش نمی توان از شیشه یا نایلون خارج شود . در نتیجه محوطه ی داخل گرمتر از بیرون می شود . این عمل شیشه یا نایلون را خاصیت گلخانه ای می گویند . بعضی از گاز های موجوددر جو همین حالت  را ایجاد می کنند . کره ی زمین با تابش خورشید گرم می شود ،اما گرمای باز تابی زمین به علت وجود گازهایی مانند بخار آب ، دی ا کسید کربن ، متان ، دی اکسید نیتروژن و غیره از جو زمین خارج نمی شود .(گازهای گلخانه ای) . بدین ترتیب اثر مثبت پدیده ی گلخانه ای آن است که از سرد شدن زیاد زمین در هنگام شب جلوگیری میکند و در عین حال مانع گرم شدن بیش از حد زمین در هنگام روز می شود . که در واقع مثل پتو و پوششی برای زمین است .

 آیا میزان گازهای گلخانه ای افزایش یافته است ؟

هر چند فرضیه ی گرم شدن کره ی زمین هنوز به طور کامل اثبات نشده است اما افزایش میزان دی اکسید کربن و اثر گلخانه ای امری غیر قابل انکار است . برخی دانشمندان معتقدند که با افزایش کارخانه ها و فعالیت های صنعتی و استفاده ی بیش از حد از سوخت های فسیلی ، افزایش استفاده از وسایل نقلیه ، از بین رفتن جنگل ها و مراتع میزان گاز های گلخانه ای چون کربن دی اکسید افزایش یافته است که این امر می تواند موجب گرم شدن زمین شود . 


  آلودگی:

آلودگی هنگامی به وجود می اید که مواد تهدید کننده ی سلامت ، به اندازه ی زیاد باشند که سبب به خطر افتادن زندگی مردم و حیات وحش شوند یا به زیست گاه ها آسیب برسانند. 

آلودگی یکی از مسائل مهمی است که جهان با آ ن روبه روست . به زودی بخش های وسیعی غیر قابل سکونت خواهد شد و بسیاری از گیاهان و جانوران از بین خواهند رفت . امرووزه افکار عمومی، دولت ها و کارخانه ها را به مبارزه با آلودگی وادار کرده است .

 دود ها و بوها :

 دود از اگزوز خودروها و دود کش کارخانه ها درهوا پراکنده می شود. مقداری از گاز ها با بخار آب موجود در هوا مخلوط می شوند و باران اسیدی را تشکیل می دهند که گیاهان را نابود می کند . دی اکسید کربن موجود درهوا ، گرمای خورشید را در جو زمین نگه می دارد و باعث گرم شدن کره ی زمین می شود . گاز های کلروفلوئور و کربن (سی،اف ،سی) لایه ی ازون را تخریب می کنند ، این سد گازی از رسیدن پرتو های آسیب رسان خورشید به زمین جلو گیری می کند . سرو صدا هم نوعی آلود گی است زیرا سرو صدای رفت و آمد خودرو ها و پرواز هواپیما ها به زندگی انسان آسیب می رساند.  

زباله ؟ نه .

زباله به مقدار زیاد تولید می شود و کره ی زمین دیگر جایی ندارد که این زباله ها را در خود جای دهد . بازیافت شیشه ، کاغذ و دیگر مواد ریختنی،  باعث کاهش آشغال ها می شود . خطر زباله های رادیو اکتیو   که در نیروگاه های هسته ای تولید می شود ،سال ها باقی می ماند . 

پخش نفت :  

کشتی های نفت کش تا 550 تن نفت حمل کنند  بنابر این اگر حادثه ای برای آنها پیش آید ، ممکن است؛ بسیار مخرب باشد . لکه های نفتی روی دریا تشکیل می شود و جلوی نور خورشبد را می گیرد که برای گیاهان دریایی و جلبک ها لازم است و همچنین احتمال دارد پرندگان و ماهی ها در نفت گیر بیفتند و مسمو م شوند . به این ترتیب ، هزلران جاندار می میرند ؛ اما اغلب این مناطق دوباره از نفت پاک می شود.

منبع :مرند کوه


موضوعات مرتبط: مقاله ها ، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 4 ارديبهشت 1393برچسب:زمین پاک, ] [ 11:43 ] [ خانم رقیه نعیمی ]

اگر دویدن طبق روال و برنامه منظمی باشد فواید زیادی را به هم راه دارد . بعضی از افراد این ورزش را تنها برای تفریح انجام می دهند ولی افرادی که فواید دویدن را به درستی می دانند به طور حرفه ای آن را دنبال می کنند . از جمله ی آنها می توان به کم کردن وزن ، سلامت روح ، استحکام استخوان ها ، شادابی و نشاط که باعث ایجاد روابط اجتماعی بهتر می شود ، اشاره کرد.

اگر قصد کم کردن وزن خود را دارید ، دویدن گامی است بزرگ برای رسیدن به وزن ایده آلتان .

دوید

از آنجایی که این ورزش نیاز به انرژی زیادی دارد ، عاملی است تا بدن برای تأمین این انرژی کالری زیادی بسوازند ، کالری که بدن در هنگام دویدن می سوزاند ، مسلما” از ورزش های دیگر مثل راه رفتن و یوگا بیشتر است . فرمول اصلی کاهش وزن سوزاندن ومصرف مقدار کالری بیشتر از کالری دریافتی است که به بدن رسیده است .

در هنگام ورزش و فعالیت های اضافی بدن کالری اضافی را می سوزاند و برای تأمین کالری مورد نیاز مجبور به استفاده از چربی ها ی زائد می شود. برای کم کردن 5/0 کیلو گرم از وزن باید 3500 کالری سوزانده شود که با احتساب نیاز کالری روزانه بدن برای فعالیت های عادی ، باید 500 کالری اضافه تر سوزانده شود ، خیلی از ورزشکاران حرفه ای براحتی این کالری را در کمتر از یک ساعت می سوزاند . میزان مصرف کالری به هنگام این ورزش بستگی به وزن ، شدت و سرعت دو و عملکرد خود دونده دارد.

دویدن با تعادل فشار خون باعث عملکرد بهتر شریان ها نیز می شود. در این هنگام شریان ها انبساط بیشتری پیدا کرده و جریان خون روان تر می شود، بنابراین با دویدن نه تنها بدنی متناسب خواهید داشت بلکه احتمال وقوع سکته قلبی کاهش و سلامت جسم و روح خود را نیز تضمین می کنید.

 این ورزش از طریق تقویت استخوان ها و ماهیچه ها سرعت سیر پیری را کاهش می دهد ، استخوانها و ماهیچه ها برای پاسخ دهی به حرکات تند ورزشی تقویت می شوند. در مقابل استخوانها و ماهیچه ها ی افرادی که فعالیت روزانه آنها بیشتر نشسته انجام میشود ، ضعیف است . در این افراد استعداد ابتلا به پوکی استخوان بیشتر است . در مقابل استخوان بندی ورزشکاران قوی تر بوده  و با گذشت سن ،کم تر تحلیل می روند.

دویدن تأثیر زیادی در حفظ و تقویت سلامت روح و روان انسان دارد . طبق آمار بیشتر دونده های ورزشکار دارای روحیه ای شاد و صبوری در مقابل سیر زندگی هستند . موقع دویدن هورمونی به نام اندورفین ترشح می شود که باعث نشاط و شادابی می شود .

 یکی دیگر از تأثیرات این ورزش کاهش استرس است و یکی از علتهای اصلی آن این است که فرد دونده باید کاملا” حواسش به مهارت انجام دو باشد و خود به خود از افکار روزانه مانند خانواده ، کار و … خارج می شود و به این صورت است که شادابی و سرزندگی جایگزین افسردگی می شود .

شاید خیلی عجیب باشد که دویدن روی افزایش مهارت کنترل و هماهنگی نیز موثر است چرا که هنگام دویدن بروی بعضی از جاده های غیر آسفالت دونده باید تمام حواس و کنترل خود را حفظ کند تا احیانا” با موانعی همچون سنگ ، ریشه های درختان و … برخورد نکند و این خود مهارت خاص نیاز دارد. حتی دونده های حرفه ای در مسیر های صاف و خط کشی شده باید کاملا” تمرکز داشته باشند که از مسیر خارج نشوند .


موضوعات مرتبط: مقاله ها ، ،
برچسب‌ها:
[ یک شنبه 15 دی 1392برچسب:, ] [ 20:18 ] [ خانم رقیه نعیمی ]

 

 

فواید ورزش پیلاتس و یوگا

 

یوگا و پیلاتس از ورزش هایی هستند که هم برای سلامت جسم مفیدند و هم برای سلامت روح. در این مقاله، فواید این ورزش ها را برای شما بیان می کنیم.

ورزش پیلاتس

فواید ورزش پیلاتس

1- تناسب کل بدن

بر خلاف برخی ورزش ها، در پیلاتس تمامی اندام ها کار می کنند و هیج اندامی در حال استراحت نیست. ورزش پیلاتس، متمرکز بر قدرت است و تمام بدن در این ورزش به فعالیت می پردازد.

تمرینات پیلاتس، قدرت و تعادل عضلانی را افزایش می دهند. همچنین، باعث انعطاف پذیری بدن می شوند و نیز دامنه حرکت مفاصل را زیاد می کنند

توجه به عمل تنفس و ذهن، کمک می کند که فرد زودتر به تناسب اندام برسد. پیلاتس در طرح های نوتوانی نیز کاربرد وسیعی را دارد.

2- سازگار با بسیاری از شرایط جسمانی

مهم نیست که شما هنوز ورزشکار حرفه ای نشده اید و یا برای بار اول شروع به ورزش کرده اید، حرکات پیلاتس برای شما هم مفید است!

ورزش پیلاتس باعث درست ایستادن و نشستن می شود

تمرینات پیلاتس را می توان بر اساس نیازهای افراد تنظیم و تعیین کرد و همه افراد می توانند آن را انجام دهن

3- ایجاد مقاومت بدون حجیم شدن عضلات

در پیلاتس، ما نمی خواهیم عضله بسازیم، بلکه می خواهیم عضلات را سفت کنیم تا بتوانند کار کنند. در پیلاتس، انقباض عضلانی به نام "انقباض اکسترنیک " انجام می شود که عضلات دراز را قوی می کند.

4- افزایش انعطاف پذیری

در پیلاتس، طول و کشش عضلات و نیز دامنه حرکت مفاصل افزایش پیدا می کنند. در پیلاتس بدن می تواند کشیده و خم شود.

5- افزایش قدرت

عضلات اصلی بدن عبارتند از: عضلات عمیق پشت، شکم و لگن. این عضلات از پشت و کمر حفاظت می کنند و باعث انعطاف پذیری بدن می شوند. ما درست نشستن و ایستادن را با استفاده از آنها انجام می دهیم.

هنگامی که این عضلات قوی باشند، بدن شکل می گیرد. این بدان معنا است که گردن و شانه ها را می توانید شل کنید و بقیه عضلات و مفاصل آزادانه به وظایف خود عمل می کنند.

6- درست ایستادن و نشستن

ورزش پیلاتس باعث درست ایستادن و نشستن می شود. حرکات پیلاتس موجب قدرت و توازن بدن می گردد

7- افزایش انرژی

در حین حرکات پیلاتس، تنفس و گردش خون تحریک می شود و ستون فقرات و عضلات بیدار می شوند و کار خود را شروع می کنند. در نتیجه، شما احساس خوبی را برای تمام بدن به ارمغان می آورید.

8- کاهش وزن

اگر ورزش پیلاتس را به طور روزمره انجام دهید، مطمئن باشید که کاهش وزن می یابید. در پیلاتس، کالری سوخته شده زیادتر از کالری مصرفی می باشد، در نتیجه باعث کاهش وزن می شود.

همراه با ورزش های ایروبیک (هوازی)، پیلاتس نیز در کاهش وزن و کشیدگی عضلات نقش دارد.

9- افزایش ارتباط بین جسم و ذهن

پیلاتس مجموعه ای از هماهنگی بین جسم، ذهن و روح می باشد. ما حرکات پیلاتس را با توجه کامل انجام می دهیم. هنگامیکه حرکات را با توجه انجام دهیم، موجب می شود که بهترین فواید را از هر تمرین پیلاتس بگیریم.

اصول پیلاتس عبارت است از: تمرکز، کنترل، دقت، تنفس و حرکت. تمام این اصول با همکاری جسم و ذهن عمل می کنند.

10- راهی برای آموزش پیلاتس

امروزه، محبوبیت پیلاتس بیشتر شده است. شما می توانید در یک سالن ورزشی و همراه با مربی ماهر، پیلاتس را شروع کنید. فقط باید یک لباس مناسب و یک تشک زیرانداز داشته باشید.

فواید ورزش پیلاتس و یوگا

 

ورزش یوگا

فواید ورزش یوگا

1- انعطاف پذیری بدن

کشش بدن موجب انعطاف پذیری و افزایش دامنه حرکتی عضلات و مفاصل می گردد. با انجام ورزش یوگا، انعطاف پذیری بیشتری را در پشت، زانو، کمر، شانه ها و لگن خواهید داشت.

2- مقاوم

با انجام ورزش یوگا، وزن بدن خود را تحمل می کنید. برای مثال: بر روی یک پا می ایستید و تعادل خود را نگه می دارید و یا بر روی دستانتان می ایستید. برخی از این تمرینات را باید به آرامی انجام دهید تا قدرت شما افزایش یابد.

3- سفت کردن عضلات

همانطور که قدرت عضلات زیاد می شود، سفتی عضلات نیز رخ می دهد. ورزش یوگا کمک به طویل شدن و لاغر شدن عضلات می کند.

4- کاهش درد

افزایش انعطاف پذیری و قدرت بدن می تواند بسیاری از دردها (مخصوصا درد کمر) را از بین ببرد.

بسیاری از افرادی که کمردرد دارند، یا مدت زیادی را پشت کامپیوتر می نشینند و یا زیاد رانندگی می کنند، می توانند این ورزش را انجام دهند.

یوگا باعث سفتی و فشرگی ستون فقرات می شود. با ورزش یوگا از این ناراحتی در امان خواهید بود. همچنین یوگا باعث بهبود توازن و تعادل بدن می شود.

یوگا باعث دوری از عوامل استرس زا و آرامش ذهنی می شود

5- بهتر تنفس کردن

بسیاری از افراد، عمل تنفس عمیق را انجام نمی دهند و اکسیژن کافی را به ریه ها انتقال نمی دهند.

این ورزش باعث تمرکز روی تنفس می شود و به افراد می آموزد که چگونه از ریه ها بهتر استفاده کنیم.

انواع خاص تنفس می تواند به پاک کردن مسیر بینی کمک کند و نیز سیستم اعصاب مرکزی را آرام کند.

این شیوه تنفس، هم بر جسم و هم بر روح دارای اثرات مفیدی است

سه فایده ذهنی یوگا

1- آرامش روح

تمرکز دقیق بر آنچه که بدن در حال انجام دادن آن است، آرامشی در ذهن بوجود می آورد.

ورزش یوگا، روش های مدیتیشن را به شما آموزش می دهد؛ همانند نگاه کردن به تنفس و رهایی از افکار، و این خود عاملی است برای آرامش ذهن.

2- کاهش استرس

فعالیت بدنی، عاملی برای فروکش کردن استرس می باشد. ورزش یوگا نیز دارای این خاصیت می باشد.

مشکلات روزانه چه بزرگ و چه کوچک، با یوگا از بین می روند.

یوگا باعث دوری از عوامل استرس زا می شود و امید تازه ای را به زندگی می بخشد.

تاکید یوگا بر زندگی حال است. گذشته را فراموش می کنید و نگران آینده نیستید. این عامل باعث دوری از استرس می شود.

3- آگاهی از بدن

انجام یوگا، آگاهی شما را نسبت به بدنتان بالا می برد. با انجام حرکات ظریف و کوچک، بدن خود را صاف و مستقیم می کنید. این عمل باعث می شود که درست بنشینید و درست بایستید و اعتماد به نفس در شما افزایش می یابد.

منبع: تبیان


موضوعات مرتبط: مقاله ها ، ،
برچسب‌ها:
[ یک شنبه 15 دی 1392برچسب:, ] [ 19:33 ] [ خانم رقیه نعیمی ]

این روزها بسیاری از افراد به فکر مصرف داروهای ملین هستند تا به کمک آنها وزن شان کاهش یابد، غافل از این که چنین داروهایی عوارض متعددی نیز برجامی گذارد.
آنهایی که اضافه‌ وزن دارند و چاق هستند فقط به کاهش‌ وزن و لاغر‌ شدن فکر می‌کنند. برای بعضی‌ هم خیلی مهم نیست، این کاهش‌ وزن چطور ایجاد می‌شود. برای همین بارها دیده‌ایم و می‌بینیم که افراد از روش‌های متفاوت و البته نامناسبی برای رسیدن به این هدف کمک می‌گیرند.

در صورتی که هر یک از این شیوه ها، عوارض و مشکلات خاص خودش را برجا خواهد گذاشت و می تواند دردسرساز باشد.

طی یک شب لاغر نمی شویم

ماه ها و سال ها هر طور دوست داشته باشد، می خورد و کاری هم به کار ورزش و فعالیت بدنی ندارد، اما می خواهد در عرض یک هفته به وزن طبیعی و ایده آل برسد.

برای همین هم از روش های عجیب و غریبی کمک می گیرد که ادعا می کند طی یک ماه وزن فرد را 20 تا 30 کیلوگرم کاهش می دهد.

اینها همه در حالی است که متخصصان می گویند حداکثر کاهش وزنی که برای افراد در طول مشاوره های تغذیه توصیه می شود، چهار تا پنج کیلوگرم در ماه است.

دکتر میترا زراتی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت وگو با جام جم درباره روش های نادرست کاهش وزن توضیح می دهد: متأسفانه بسیاری از کسانی که با مشکل اضافه وزن و چاقی روبه رو هستند به هر شیوه ای می خواهند، خودشان را لاغر کنند و خیلی با عوارضی ناشی از این رژیم ها و شیوه های غلط لاغری کاری ندارند. در صورتی که نباید فراموش کنیم راهی که خیلی سریع شما را به این هدف می رساند، ممکن است راه درستی نباشد.
وی خاطرنشان می کند: بسیاری از این روش ها از نظر علمی به هیچ وجه تائید شده و صحیح نیست.
حذف وعده های غذایی لاغرتان نمی کند
یکی از روش های نادرستی که مردم برای کاهش وزن انتخاب می کنند و از آن کمک می گیرند، حذف وعده های غذایی است. بعضی صبحانه را کنار می گذارند و تعداد کمی هم ناهار نمی خورند. خیلی هم با حذف شام می خواهند به این هدف برسند. در صورتی که حذف وعده های اصلی و کاهش تعداد آنها به یک یا دو وعده در طول روز به هیچ عنوان نمی تواند شما را به این هدف برساند.
دکتر زراتی در این باره توضیح می دهد: با خوردن هر وعده غذایی، بدن برای هضم و جذب آن انرژی صرف می کند که همین مساله باعث می شود ذخایر انرژی در بدن که به صورت چربی وجود دارد، بسوزد. در نتیجه همین مساله نمی گذارد، وزن فرد افزایش پیدا کند. در حالی که اگر شخص فقط یک بار در طول روز غذایی با حجم زیاد مصرف کند، چنین اتفاقی برایش نخواهد افتاد.
این متخصص تغذیه ضمن تاکید بر این که حذف وعده های غذایی به کاهش وزن کمک نمی کند و فقط باوری اشتباه است، می گوید: توصیه می شود در طول روز نه تنها سه وعده که شش وعده غذای کم حجم مصرف کنید تا وزن تان کاهش یابد.
مراقب رژیم های اینترنتی باشید
این روزها تعداد زیادی از افراد با مراجعه به اینترنت، از رژیم های متعدد و متفاوتی که برای کاهش وزن وجود دارد، استفاده می کنند. در حالی که به گفته دکتر زراتی هیچ یک از این رژیم ها پایه و اساس علمی ندارد و نمی تواند برای کاهش وزن به فرد کمک کند.
علاوه بر این که چنین رژیم هایی در کاهش وزن موثر نیست، عوارض و مشکلاتی نیز می تواند برای فرد ایجاد کند.
وی با اشاره به این که هیچ گاه نباید از رژیم های اینترنتی استفاده شود، یادآور می شود: برنامه های غذایی که بدون مشاوره فردی و بدون نظر متخصص تنظیم می شود، پایه و اساس علمی ندارد و نمی تواند مورد استفاده قرار گیرد.
لاغر شدن به شیوه گیاهی!
وقتی می گویند خودسرانه از قرص های لاغری استفاده نکنید یا سراغ رژیم های اینترنتی نروید، خیلی با تصور این که گیاهان و عصاره های گیاهی ضرری ندارد، سراغ آنها می روند و برای کاهش وزن از انواع جوشانده ها و پودرهای گیاهی کمک می گیرند.
دکتر زراتی درباره چنین شیوه ای که خیلی هم از آن استفاده می کنند، می گوید: این روزها افراد زیادی بدون مشورت با متخصص تغذیه یا پزشک از محصولات گیاهی استفاده می کنند تا لاغر شوند. البته شاید مواد گیاهی خاصی وجود داشته باشد که بتواند به روند کاهش وزن کمک کند؛ ولی این طور نیست که با مراجعه به عطاری، محصولی گیاهی را تهیه کرده و از آن استفاده کنید.
به گفته وی، ممکن است فردی که چنین محصولاتی را در اختیارتان قرار می دهد از نظر علمی صلاحیت و شایستگی لازم را نداشته باشد و در نتیجه مشکلاتی را برای شما ایجاد کند؛ چراکه مصرف چنین فرآورده هایی بدون نظر متخصص می تواند موجب بروز مشکلاتی مانند نوسانات فشار خون، ضعف و خستگی، افت قند خون و حتی عوارضی شدیدتر از این موارد شود.
این داروها لاغرتان نمی کند
این روزها بسیاری از افراد به فکر مصرف داروهای ملین هستند تا به کمک آنها وزن شان کاهش یابد، غافل از این که چنین داروهایی عوارض متعددی نیز برجامی گذارد.
دکتر زراتی در این باره می گوید: بسیاری از افراد به کمک داروهای ملین می خواهند وزن شان را کاهش دهند و لاغر شوند. در حالی که این داروها در علم پزشکی برای موارد دیگری مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف چنین داروهایی به طور خودسرانه می تواند فرد را دچار اسهال های متناوب کرده و در نتیجه مواد مغذی از دست رفته و روده نیز تنبل می شود. با قطع مصرف داروها، به دلیل تنبل شدن روده ها افراد دچار یبوست های مزمن می شوند.
گروهی هم هستند که از داروهای هورمونی مانند «لووتیروکسین» استفاده می کنند تا لاغر شوند. لووتیروکسین دارویی است که پزشک برای کم کاری تیروئید تجویز می کند تا مشکل بیمار برطرف شود، اما برخی افراد با این که تیروئید شان مشکلی ندارد و به طور طبیعی عمل می کند، فقط برای کاهش وزن از این دارو استفاده می کنند.
این گروه بدون نظر پزشک و بدون این که دچار اختلالات تیروئید باشند فقط با شنیدن حرف مردم برای کاهش وزن، این دارو را مصرف می کنند که به گفته این متخصص تغذیه چنین روشی می تواند مشکلات متعددی مانند نوسانات فشار خون و به هم خوردن متابولیسم را برای آنها ایجاد کند.
وی با اشاره به انواع قرص هایی که ادعا می شود می تواند برای کاهش وزن موثر باشد، می گوید: به هیچ عنوان نباید از قرص ها، داروها و پودرهایی که ادعا می شود برای کاهش وزن مناسب است، استفاده کنید چون مصرف چنین داروهایی می تواند عوارض و مشکلات زیادی مانند کبد چرب، نارسایی کبد و کلیه و حتی اختلال در قدرت تمرکز و یادگیری ایجاد کند.
وی توصیه می کند: به هیچ عنوان داروهایی را که مورد تائید وزارت بهداشت نیست، استفاده نکنید و فریب تبلیغات را نخورید.
رژیم های تک خوری ممنوع!
رژیمی مناسب به حساب می آید که حاوی تمام گروه های غذایی باشد و به طور متعادل از همه مواد استفاده کند. بنابراین پیروی از رژیم های تک خوری به هیچ عنوان توصیه نمی شود و آن طور که دکتر زراتی می گوید رژیم های تک خوری متعددی وجود دارد که همه آنها می تواند دردسرساز باشد؛ چراکه یک رژیم غذایی متعادل و مناسب حتما باید حاوی پروتئین، کربوهیدارت و چربی باشد، یعنی در آن باید نان یا برنج، گوشت یا حبوبات، میوه، سبزی، لبنیات و روغن ها در حد مورد نیاز وجود داشته باشد تا نیازهای بدن تامین شود.
ورزش کنید، اما آهسته و پیوسته
کم نیستند کسانی که برای کاهش وزن یا افزایش قدرت جسمی به ورزش روی می آورند و از فعالیت های شدید شروع می کنند تا زودتر به نتیجه دلخواه برسند؛ البته کاملا درست است که رژیم غذایی همراه با فعالیت بدنی، نتیجه بهتری دارد، ولی آن طور که دکتر زراتی می گوید شدت و مدت ورزش هم نکته مهمی است که نباید آن را نادیده گرفت.
متأسفانه افراد زیادی از ورزش های شدید و سنگین کمک می گیرند تا زودتر لاغر شوند و ناگهان مدت زمانی طولانی مشغول ورزش می شوند.
این متخصص تغذیه ضمن اشتباه دانستن این شیوه، می گوید: فراموش نکنیم یکی از پیامدهای ورزش های سنگین و ناگهانی به دلیل فشاری که بر استخوان ها وارد می شود، پوکی استخوان و خروج کلسیم از استخوان هاست بنابراین بسیار مهم است که آرام آرام و بتدریج مشغول انجام فعالیت ورزشی شوید و حتما برای انتخاب برنامه ورزشی مناسب از متخصصان و کارشناسان کمک بگیرید.

منبع : http://www.khorasannews.com


موضوعات مرتبط: مقاله ها ، ،
برچسب‌ها:
[ چهار شنبه 11 دی 1392برچسب:باورهای غلط برای لاغر شدن , ] [ 21:20 ] [ خانم رقیه نعیمی ]

۲۰حرکت برای تقویت زانوها

انجمن پزشکی کوهستان ایران: در اکثر ورزشها یکی از اعضای بدن که زیر فشار زیادی است زانوی ورزشکار است . در ورزش کوهنوردی هم به علت  پیاده روی طولانی و حمل کوله پشتی سنگین  و عبور از مسیرهای با شیبهای تند به زانوی ورزشکار فشار زیادی وارد می آید ،پس در نتیجه یک کوهنورد برای اینکه بتواند فعالیت خود را به راحتی انجام دهد باید زانوی خو را تقویت کند و آنها را قوی کند، در زیر ۲۰ حرکت را به شما توصیه میکنم  که  به راحتی میتوانید در منزل ویا در محیط کار به طور متوسط هفته ای سه یا چهار بار تکرار کنید :

۱- بازی با گوی: شیء کوچک مانند تیله، مهره های درشت یا قطعات خانه سازی (مراقب لبه های تیز باشید) و مانند آنها را بر روی زمین قرار دهید و یک لیوان کوچک نیز در نزدیکی آنها بگذارید. تیله ها را با استفاده از انگشتان پا، یکی یکی داخل لیوان بیاندازید. برای هر پا دو مرتبه این حرکت را با ۱۰ مهره انجام دهید. میتوانید برای لذت بردن بیشتر از این ورزش، با افراد خانواده مسابقه جمع کردن مهره هم برگزار کنید.

۲- محکم کردن زانو با حمایت پاشنه: بنشینید و پاهای خود را دراز کنید .جسمی (مانند حوله ای تا شده یا یک   شیئ به ارتفاع پنج سانتی متر )را زیر پاشنه خود قرار دهید ,عضلات ران را سفت کنید و انگشتان را از مچ پا به سمت خود بکشید .تا ده بشمارید سپس عضلات را شل کنید و این تمرین را حداقل دو بار در روز و هر بار ده مرتبه انجام دهید.

۳- حرکت ضربدری: پاهای خود را به حالت ضربدری قرار داده و خم شوید و سعی کنید انگشتان پای خود را لمس کنید. ۳۰ ـ ۱۵ ثانیه در همین وضعیت بمانید و بعد به حالت ایستاده باز گردید. ۳ بار این حرکت را تکرار کرده و بعد جای پاهایتان را عوض کرده و مجدد این کار را تکرار کنید.

۴- تعادل لی لی: بر روی سطحی محکم (سطحی بدون فرش) قرار گرفته و بر روی یک پا بایستید، سعی کنید تعادل خود را حفظ کنید. زمانی که توانستید به مدت یک دقیقه بر روی یک پا بایستید، این حرکت را با چشمان بسته انجام دهید. در این حالت نیز مهارت یافته و سپس آنرا بر روی سطحی نااستوار مانند یک ترامپولین کوچک، بلوکهایی از جنس فوم یا صفحه های چرخدار انجام دهید.حفظ تعادل به تقویت مچ و کف پا  کمک کرده و برای تقویت پشت نیز بسیار مفید است.

۵- کشش انگشتان: یک کش مخصوص ورزش یا حلقه ای که از کش محکم و عریض تهیه کرده اید را به پایه یک میز یا تختخواب سنگین بیاندازید. روی زمین بنشینید و پایخود را به طور کشیده در مقابل خود قرار داده و سر دیگر حلقه کش را به قسمت بالایی پای خود بیاندازید. کش باید به طور صاف و کشیده قرار بگیرد. حالا انگشتان خود را به سمت بدن خم کنید، ساق پا را مستقیم نگه دارید و تا جایی که مچ پا میتواند انگشتان را به سمت داخل بکشید. آرام به حالت اولیه برگردید. این حرکات را برای هر پا در دو ست ۲۰ تایی انجام دهید.

۶- محکم کردن زانو: بنشینینید و پاها را مقابل خود دراز کنید ,زانوی خود را هر چه محکم تر راست کنید ,آن را به زمین فشار دهید و هم زمان پا را از مچ به سمت خود بکشید .زانو را تا پنج شماره راست نگه دارید,سپس آن را کاملا شل کنید (سه بار در روز هر بار ۱۰مرتبه) .

۷-محکم کردن زانو در حالت ایستاده یا نشسته: باید این تمرین را در فعالیت های روزمره خود بگنجانید .برای مثال هنگامی که برای مدت طولانی نشسته اید به دفعات زانوی خود را راست کنید.

۸-فشار منفی: بر روی یک پله بایستید به طوری که پنجه پا بر روی پله قرار گرفته و پاشنه ها آزاد باشند.با هر دو پا بر روی پنجه بلند شوید تا عضله ساق کشیده شود.در همین حالت یکی از پاها را از روی پله بلند کرده و پاشنه پای دیگر را به سمت پایین بکشید. بلند کردن یک پا تا پایین کشیدن کامل پاشنه باید حداقل ۱۰ ثانیه طول بکشد. این کار موجب تاثیر بیشتر حرکت و همچنین جلوگیری از ورم زردپی آشیل و کشیدگی بیش از حد آن خواهد شد.

۹-بالا بردن پا در وضعیت کشیده: بنشینید و پاها را راست کنید .درحالیکه زانو را در وضعیت کشیده قفل کرده اید ,پای آسیب دیده را بالا ببرید ,سپس تا نزدیکی زمین پایین بیاورید .این تمرین را به صورت متوالی و سریع ده بار انجام دهید و سعی کنید به سی برسانید.

۱۰- بالا بردن پا با وزنه: بنشینید و پاهای خود را راست کنید .وزنه ای روی مچ پا قراردهید ,پاها را در همان حالت راست بودن بالا ببرید سپس به آرامی پایین بیاورید.برای شروع,وزنه نباید از یک کیلوگرم بیشتر باشد وزنه را به تدریج سنگین تر کنید. مراقب باشید که زانو در وضعیت کشیده باشد.تمرین را با ۵بار شروع کنیدو به تدریج به ۵سری ده تایی برسانید.

۱۱- ضربدری به کمک دیوار: در کنار دیوار به پهلو بایستید و یک دست را به دیوار تکیه دهید پایی را که دورتر از دیوار قرار گرفته است از مقابل پای دیگر به حالت ضربدری عبور دهید. دقت کنید که کف هر دو پای شما روی زمین قرار گیرند. مفصل ران خود را به سمت دیوار خم کنید. ۱۵ ثانیه این کشش را حفظ کنید. پس از این که این حرکت را ۳ بار تکرار کردید جای پاها را عوض کرده و حرکت را مجدد تکرار نمایید.

۱۲- چرخش زانو: رو به دیوار ایستاده و هر دو دست خود را همسطح چشمانتان روی دیوار قرار دهید. یک پا را عقب‌تر قرار دهید و پاشنه آن را به زمین بچسبانید. پای عقب‌تر را به سمت داخل بچرخانید و به آرامی به سمت دیوار خم شوید تا در پشت ران کشش را احساس کنید. ۳۰ ـ ۱۵ ثانیه در همین حال بمانید. این حرکت را ۳ بار در هر پا تکرار کنید.

۱۳-چرخش مفصل ران: بنشینید و مفصل های پاهای خود را راست کنید.در حالی که زانو را در همان وضعیت کشیده قفل کرده اید پا را بالا ببرید و دایره هایی را با پای خود در فضا رسم کنید و آن را به سری های ده تایی برسانید این تمرین را با افزودن وزنه به مچ پا انجام دهید.

۱۴-حرکت بازی اعداد: بنشینید و پاهای خود را راست کنید ,در حالی که زانو را صاف نگه داشته اید پا را بالا ببرید و بدون توقف اعداد رادر فضا بنویسید.وقتی این تمرین برایتان آسان شد,آن را با افزودن وزنه به مچ پا ادامه دهید.

۱۵- بالا بردن پا در وضعیت نشسته: بنشینید و پاها را راست کنید .در حالی که زانو را در وضعیت کشیده قفل کرده اید پا را بالا ببرید به صورت عرضی آن را به یک سو ببرید و به آرامی به سمت مرکز برگردانید و آن گاه به نرمی پایین بیاورید.این حرکت را با هر پا ۵ بار تکرار کنید و به تدریج به سه سری ده تایی برسانید,سپس این تمرین را با افزودن وزنه به مچ پا ادامه دهید.

۱۶-دور کردن مفصل ران: به پهلو بخوابید ,به نحوی که پای آسیب دیده بالا قرار گیرد .زانو را راست نگه دارید و پا را از زانو بالا ببرید,تا سه بشمارید و سپس به آرامی پایین بیاورید.با ۵بار شروع کنید ,به تدریج تعداد تمرین را به سه سری ده تایی برسانید و سپس با افزودن وزنه به مچ پا آن را ادامه دهید.

۱۷-بالا بردن پا در وضعیت دمر: روی شکم بخوابید.زانو را راست نگه دارید و پا را از عقب کمی بالا ببرید. این وضعیت را تا سه شماره حفظ کنید ,سپس به تدریج پا را پایین بیاورید .این تمرین را باهرپا ۵ بار انجام دهید,به تدریج آن را به سه سری ده تایی برسانید و سپس با افزودن وزنه به مچ پا ادامه دهید .

۱۸-حرکت اسکات: در حالیکه پاها به اندازه عرض شانه باز هستنددست خود را به یک میز یا دیوار به حالت تکیه گاه قرار دهید.زانوها را به آهستگی خم کنید تنه را تا جائیکه را تقریبا موازی کف زمین قرار بگیرد پائین بیاورید،(مفاصل ران نباید پائین تر از زانوها باشد). بدون قوس دادن به کمر پاها را صاف کنید و به وضعیت شروع برگردید.این حرکت را در سه ست ده تائی تکرار کنید.

۱۹-راه رفتن با گام بلند(یورش) در حالیکه پاها در کنار هم هستند و لگن به عقب متمایل شده است بایستید. با پای درگیر یک گام به جلو بردارید ،زانوی جلو را خم کنیدو پا را روی زمین بگذارید،انگشتان به جلو اشاره میکنند.پشت باید صاف نگه داشته شودبا حرکت کشیدن پا به عقب که از پاشنه شروع میشود پای جلو را صاف کنید و به وضعیت شروع برگردید.

۲۰- خم کردن زانوها در حالیکه پاها به خارج چرخیده اند:   در حالیکه پاها بیشتر از عرض شانه باز هستند بایستید،انگشتان به خارج چرخیده اند ودستها به طرفین باز شده اند. پشت را راست و سر را صاف نگه دارید.زانوها را تا وضعیت نیمه اسکات خم کنید پاشنه ها را روی کف زمین نگه دارید.با فشار عضلات ران،به وضعیت ایستاده برگردید و مایل بودن لگن را در تمام طول حرکت حفظ کنید.روی انگشتان بلند شوید برای یک لحظه این حالت را نگه دارید سپس رها کنید.

منبع:وبسایت گروه کوهنوردی داغ داش اهر


موضوعات مرتبط: مقاله ها ، ،
برچسب‌ها:
[ چهار شنبه 11 دی 1392برچسب:حرکات تقویت زانو, ] [ 21:5 ] [ خانم رقیه نعیمی ]

مقدمه

علم پزشكي علاوه بر معاينات و تجويز داروها و اعمال جراحي كه در مورد بيماري‌هاي مختلف انجام مي‌دهد، از ورزش نيز به عنوان وسيله‌اي در جهت بهبود و سلامتي بيماران بهره مي‌برد. بعضي از پزشكان در مواردي مثل كم‌خوابي ، كم كردن وزن و ضعف‌هاي عضلاني مثل كمردرد، كسب هماهنگي‌هاي عصبي و عضلاني در بعضي از انواع فلج ، توان‌بخشي ، نداشتن اشتها ، داشتن اضطراب يا هيجانات روحي ، بي‌قراري‌ها ، افسردگي‌ها ، احساس پوچي و بسياري ديگر از موارد ، بيمار خود را به ورزش كردن تشويق مي‌نمايند.

 در اسلام نيز به ورزش شنا ، تيراندازي ، سواركاري و حتي پياده‌روي سفارش شده است. پيامبر اكرم (صلي‌اله عليه و آله وسلم) پياده‌روي را بهترين درمان براي بسياري از بيماري‌ها معرفي مي‌كنند.

 انواع ورزش را مي‌توان بر حسب ميزان فعاليت جسماني و انرژي مصرفي در واحد ، نيمه سنگين و سنگين تقسيم كرد. به طور كلي ورزش‌هاي سبك اثرات مفيدي بر جسم و روان انسان دارد.
 نتايج تحقيقات مختلف نشان داده است كه انجام انواع مختلف نرمش‌ها، علاوه بر فوايد جسمي فراوان، بر مقابله با مشكلات عصبي و رواني نيز آثار مفيدي دارد.
 با توجه به اثرات مثبت ورزش بر سلامت و تندرستي انسان بايد به فرهنگ ورزشي بيشتر پرداخته شود. از طرف ديگر براي رسيدن به توسعه پايدار در هر جامعه‌اي علاوه بر برنامه‌ريزي ، مديريت صحيح و استفاده از فن آوري مناسب، استفاده از منابع انساني كارآمد اهميت بسياري دارد. جامعه‌اي كه نيروي انساني سالم و شادابي داشته باشد، اين امكان را خواهد داشت كه در جهت توسعه واقعي، سريع‌تر گام بردارد. همچنين جامعه‌اي كه داراي افرادي توانمند و قدرتمند باشد، دشمنانش هوس تجاوز به آن جامعه را نخواهد داشت.
 زندگی امروز ما ماشینی شده وهمین امر باعث تنبلی افراد ورزش یکی از ارکان اصلی زندگی است که در تمام دنیا به این امر مهم توصیه شده و سعی شده در برنامه روزانه افراد حداقل 15 تا 20 دقیقه ورزش و حرکات ورزشی گنجانده شود ورزش روحیه انسان را شاداب و باعث شادی ونشاط و سلامتی می شود.
 مسلماً عدم سازش وجود و اختلالات رفتاري در هر طبقه و صنفي و در هر گروه و جمعي بسيار مشهود است عوامل مختلفي را مي توان در بوجود آوردن يا پايه ريزي عدم سلامت روان ذكر نمود: فشارهاي اجتماعي، فقر مادي، اختلافات خانوادگي، تصادفات، بيماريها، مرگ و ميرهاي پيش بيني نشده و بسياري از عوامل خانوادگي و اجتماعي همراه با عوامل وراثتي، افراد را دچار عدم تعادل روان مي‌سازد. بنابراين براي پيش گيري از بيماري رواني و حفظ سلامت روان توصيه هاي مختصري در نظر گرفته مي‌شود.

ورزش راز سلامتی

در دنیای امروز، بیماری ایدز، مصرف دخانیات، نبود تحرک و ورزش، خشونت و سوء تغذیه، سلامتی بشر را تهدید می کند.بدون شک می توان گفت اگر ورزش در زندگی ما نقش و اهمیت خودش را پیدا کند و برای آن برنامه داشته باشیم، این عارضه‌های ناخوشایند شاید از بین بروند یا کم رنگ تر شوند. زیرا شخص ورزشکار معمولاً سیگاری نمی‌باشد، به تغذیه سالم اهمیت می دهد، از اعصاب آرام تری برخوردار است، انرژی خود را درست مصرف می کند و کمتر اهل خشونت و عصبانیت است.

 افزون بر این اثرات مثبت ورزش بیش از این است زیرا ورزش باعث زیاد شدن توده عضلانی بدن و مصرف بیشتر انرژی نیز می شود. تمرینات مرتب و منظم ورزشی باعث کم شدن چربی می‌شود و نمی گذارد چاق و بیمار شوید. انرژی مصرفی روزانه با ورزش و زیادشدن توده عضلانی افزایش می یابد. ورزش پیر شدن و سالمندی را به تاخیر می اندازد و باعث حفظ تناسب اندام و زیبایی بدن افراد می شود، از پوکی استخوان جلوگیری می کند و سبب تقویت سیستم اسکلتی بدن می‌گردد.
 در ضمن ورزش به مصرف مستقیم اسیدهای چرب می‌انجامد، روش مطمئن و مناسب درمان چاقی و پیشگیری از برگشت آن است، زیرا عضلاتی که تحت تأثیر فعالیت ورزشی‌اند بدون نیاز به انسولین انرژی خود را علاوه بر گلوکز (نوعی قند مورد مصرف بافت ها و سلول های بدن) از اسیدهای چرب تامین می کنند. ورزش حتی برای بیمارانی که به مرض قند (دیابت) مبتلا می‌باشند مفید است. ورزش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی، عروقی و سکته های مغزی را کاهش می دهد.
 ورزش باعث زیاد شدن مقدار گردش خون موثر در بدن می شود و از لخته شدن خون درسیاهرگ عمقی پا جلوگیری می‌کند و دستگاه قلبی عروقی و دستگاه تنفس و ایمنی بدن را تقویت می‌نماید. همچنین اثرات مثبت ورزش بر دستگاه گوارش را نباید نادیده گرفت. افزون بر این ورزش از افسردگی پیشگیری می‌کند، روحیه فرد را بالا می‌برد و در زندگی خانوادگی و اجتماعی و در شغل افراد تاثیرات سازنده‌ای‌ دارد. تجربه نشان داده است یک‌ شخص سالم و تندرست معمولاً از موقعیت و پیشرفت شغلی بهتری نسبت به افراد چاق و کند برخوردار است. در غایت ورزش از مبتلاشدن به آلودگی های اجتماعی، مثل سیگار کشیدن، مواد مخدر و ... جلوگیری می‌کند، ذهن را تقویت می نماید و با اندیشه‌ای قوی می توان بر مشکلات و معضلات خانوادگی و اجتماعی بهتر فائق آمد.

اهمیت وررزش

امروزه ورزش يکي از اموري است که به عناوين مختلف در جهان مطرح شده و گروه زيادي به اشکال گوناگون با آن سرو کار دارند. برخي از مردم، ورزشکار حرفه اي اند و گروهي ورزشکار آماتور. گروهي طرفدار و علاقه مند به ورزش و ديدن برنامه ها، مسابقات و نمايش هاي ورزشي بوده، وعده اي نيز از راه ورزش امور زندگي خويش را مي گذرانند.

 وزارتخانه ها و ادارات ورزشي فراواني تاسيس شده و مخارج زيادي صرف ورزش، ساختن استاديوم ها، مجتمع ها و باشگاه هاي ورزشي و نيز تهيه وسائل و لباس هاي ورزشي و يا تماشاي مسابقات ورزشي مي شود. بخش هاي قابل توجهي از برنامه هاي تلويزيون، راديو، مجلات و ساير رسانه هاي گروهي، به ورزشي و اخبار ورزشي اختصاص دارد و خلاصه ورزش يکي از اموري است که در جهان به صورت جدّي مطرح بوده و از جهات مختلف داراي اهميت مي باشد، از جمله:
 امروزه يکي از مشکلات جامعه بشري، مساله بي کاري و عوارض ناشي از آن است. بي کاري، به ويژه براي نوجوانان و جوانان و به خصوص در ايام تعطيلات تابستاني مدارس و مراکز آموزشي، بسيار خطرناک و مضرّ است و بايد با آن مبارزه شده، يا به نحوي اوقات بي کاري را پر نمود که مفيد بوده و يا لااقل مضر نباشد. بسياري از انحرافات، از قبيل: اعتياد به مواد مخدر، دزدي و ايجاد مزاحمت، دعواها و درگيري هاي خياباني، انحرافات جنسي و ... زاييده بي کاري و ولگردي است.
 مرحوم شهيد مطهري در کتاب تعليم و تربيت در اسلام، مطلبي تحت عنوان "زن و غيبت" دارد و مي‌فرمايد:"زن ها در قديم مشهور بودند که زياد غيببت مي کنند. شايد اين به عنوان يک خصلت زنانه معروف شده بود که زن طبيعتش اين است و جنساً غيبت کن است؛ در صورتي که چنين چيزي نيست، زن و مرد فرق نمي کنند. علتش اين بود که زن – مخصوصاً زن هاي متعيّنات، زن هايي که کلفت داشته اند و در خانه، همه کارهايشان را کلفت و نوکر انجام مي دادند- هيچ شغلي و هيچ کاري، نه داخلي و نه خارجي نداشت، صبح تا شب بايد بنشيند و هيچ کاري نکند. کتاب هم که مطالعه نمي کرده و اهل علم هم که نبوده، بايد يک زن هم شان خود پيدا کند، با آن زن چه کند؟ راهي غير از غيبت کردن به رويشان باز نبوده، و اين برايشان يک امر ضروري بوده؛ يعني اگر غيبت نمي کردند، واقعاً بدبخت و بي‌چاره بودند."
 بدون شک، مردم و کشور بايد در پي ايجاد کار و اشتغال سالم براي همه باشند، ولي آيا هميشه امکان اشتغال براي همه و به ويژه جوانان و نوجوانان فراهم است؟ اگر اين امکان فراهم نشد، تکليف چيست؟ آيا ايجاد سرگرمي هاي سالم و مفيد نمي تواند از بسياري انحرافات جلوگيري کند؟
 ورزش يکي از مفيدترين و سالم ترين سرگرمي هايي است که مي تواند اوقات فراغت جوانان و نوجوانان را پر کند.ورزش، کسالت و تنبلي را از انسان زدوده و به وي نشاط و شادابي بخشيده، او را براي انجام کارهاي و وظايف فردي و اجتماعي آماده نموده و اخلاقش را بهبود مي بخشد.
 ورزش، روحيه شجاعت، از خود گذشتگي، مبارزه با ظلم و ظالم و دفاع از مظلوم را در انسان تقويت نموده، اراده وي را قوي مي سازد.ورزش، توان رزمي انسان را افزايش مي دهد. بالا بودن توان جسماني نيروهاي نظامي و رزمي، تنها در زمان هاي گذشته که جنگ ها با سلاح هاي سرد صورت مي گرفت، مورد توجه نبوده، بلکه امروزه نيز حائز اهميت فراوان است و تمرينات بدني قسمت عمده اي از آموزش هاي نظاميان و به ويژه کماندوها و نيروهاي ويژه را تشکيل مي دهد. همچنين افرادي که از نقطه نظر بدني و جسماني، ضعيف و يا ناقص باشند، در ارتش پذيرفته نشده و گاه از خدمت سربازي نيز معاف مي گردند. آن چه در اين حديث ارزنده قابل توجه است، اين است که پيامبر بزرگوار اسلام، تا بدان پايه براي جسم و بدن ارزش و اهميت قابل است که حق بدن را در رديف حق پروردگار [آن هم بلافاصله بعد از آن] و در کنار حق خانواده [و حتي قبل از آن] ذکر مي فرمايد. زماني انسان مي تواند حق پروردگار و خانواده خويش را به بهترين نحوي ادا کند، که از بدني سالم و نيرومند برخوردار باشد.
 ورزش، کمک شاياني به ايجاد و تقويت سلامتي جسماني و رواني مي کند، و افرادي که با روش صحيح ورزش مي کنند و يا داراي کارهاي با تحرک مي باشند، سالم تر بوده و عمرشان از افرادي که کارهاي بدون تحرک دارند بيشتر است. شهيد دکتر سيدرضا پاک نژاد در کتاب اولين دانشگاه و آخرين پيامبر مي نويسد:
 "عضلات در حال ورزش10 تا 18 برابر در حال استراحت احتياج به خون دارند،20دفعه بيشتر قند و اکسيژن مصرف مي نمايند،50 بار زيادتر گازکربنيک دفع مي نمايند، و با توجه به همين ارقام، اهميت کار قلب هنگام ورزش روشن مي گردد.
 در واکنش قلب در برابر کار عضلاني، مشاهده مي شود ضربان هاي دبي، حجم خون، فشار خون و حتي ترکيبات فيزيکو شيميايي خون را دگرگون مي سازد. ضربان قلب هنگام کار بدني، يعني زماني که عضلات را به فعاليت مي داريم، 2- 3 و حتي 4 برابر، و امکان دارد به 200 ضربه در دقيقه برسد. حجم خون 2- 3 برابر و دبي قلب 6- 7 و حتي 8 برابر و گاه زيادتر شود و دبي قلب از 4 ليتر در دقيقه ممکن است به 30 تا 35 ليتر در دقيقه برسد، در صورتي که دبي قلب شخص سالم و ورزيده در حال معمولي 25 ليتر است... .
 حجم قلب ورزش کاران و کارگراني که کار بدني سنگيني دارند، بدون شک افزايش مي يابد، اما اين افزايش به عقيده بسياري، فيزيولوژيک و کاملاً طبيعي است.
  در اثر فعاليت بدن، حجم قلب افزايش مي يابد، زيرا جدار بطن ها به ويژه بطن چپ ضخيم مي شوند؛ يعني همان طور که عضلات بازو در اثر ورزش يا ابتلا به برخي بيماري ها قوي مي شود، عضلات قلب هم در اثر کار، قوي مي گردد و در نتيجه قدرت انقباض قلب زياد مي شود... ."
 وي در بخش ديگري از کتابش، در باره فوايد ورزش چنين مي نگارد: قدرت انقباض و نظم ضربان قلب پس از مدتي ورزش کردن بهتر مي شود... . گنجايش ريه ها بيشتر مي گردد و در نتيجه، اکسيژن بهتري و بيش تري به بدن مي رسد... ورزش صحيح و معتدل و متناسب با مزاج، سبب نظم و ثبات حرکات تنفس مي گردد و تنفس عميق تر، ولي شمارش آن کم تر مي شود. هر چه شخص ورزيده تر باشد، مقدار سوخت بدنش نقصان مي يابد؛ يعني درحقيقت در اثر مدتي ورزش کردن، بدن بهتر از مواد غذايي خود استفاده مي کند. رشد و نمو بهتر انجام مي گيرد، زيرا اکسيژن بهتر و بيشتر به تمام نسوج مي رسد و در نتيجه، فعاليت غدد داخلي افزوده شده و بنابر عقيده اي در عضلاني که فعاليت مي کنند، موادي ايجاد مي شوند که به رشد و نمو کمک مي نمايد.
  قوّه جذب و دفع بهتر مي شود.
 بدن عادت مي کند در برابر مختصر فعاليت، ناگهان نفس تنگي پيش نيايد و ضربان قلب زياد نشود و ديرتر خسته گردد و عرق نمايد. هماهنگي بين اعصاب و مراکز عصبي و تقويت اعصاب، ايجاد شده و کارهاي فکري، آسان تر مي شود."
 در کتاب زن و ورزش نيز در باره فوايد ورزش چنين آمده است:
 "بدن انسان بر خلاف ماشين يا هر وسيله ديگر که بر اثرکار و فعاليت مستهلک مي گردد، با کار جان گرفته و توانايي بيش تري کسب مي نمايد. در زمان هاي گذشته، حرکت و تمرين هاي بدني، بخشي از کار روزانه فرد به شمار مي رفت، اما امروزه بر اثر پيش رفت تکنولوژي و ماشين، بايد بيش تر از گذشته در جستجوي حرکت بود، و هر فرد بايستي آن را در برنامه روزانه خود بگنجاند... .
 تنفس و يا نفس کشيدن وسيله اي است که با آن، اکسيژن به همه بدن مي رسد و مواد زايد و اکسيده به بيرون ريخته مي شود. در خلال تمرين، ميزان نفس کشيدن افزايش مي يابد. شخصي که بدنش تربيت شده با تمرين هاي ورزشي است، آهسته تر وعميق تر از افراد ديگر نفس مي کشد، فشارهاي وارد بر سيستم تنفسي خويش را با تلاش کم تر و کارايي بيش تر پاسخ گوست.
 تمرين ها به دستگاه هاضمه به دو طريق کمک مي کنند:
 

 به علت پي آمد نياز بدن به غذا، اشتها را افزايش مي دهند؛

 حرکت اندام هاي هاضمه تسريع مي شود و حرکات دودي شکل معده – که موجب هضم غذا مي گردد – سريع تر و راحت تر صورت مي گيرد.
 تمرين هاي ورزشي، عمل تخليه را بهبود و از يبوست پيش گيري مي کند. حرکات دودي شکل افزايش مي يابد و در نتيجه، روند ترشحات بدن کار آمدتر تنظيم مي شوند. به طور کلي افرادي که فعاليت هاي جسماني بيش تري دارند، کم تر از افراد کم حرکت، به بيماري سنگ کليه و اختلالات مشابه به آن مبتلا مي شوند.
 بسياري از مواد زايد، از طريق غدد عرق در پوست بدن بيرون ريخته مي شود. اين فرايند با تمرين هاي شديد ورزشي تسريع مي شود؛ علاوه بر اين، عرق کردن باعث تميز شدن پوست مي گردد.
 ارزش ديگر تمرين هاي ورزشي، در افزايش توليد سلول هاي قرمز خون در بافت هاي لنفاوي استخوان است. شمارش هموگلوبين خون بر اثر فعاليت بالا مي رود. تمرين ها از بالا رفت فشار خون جلوگيري مي کند."
 به طور کلي نقش ورزش در سلامتي انسان آن قدر زياد است که امروزه بسياري از بيماري ها را با ورزش مداوا مي کنند، که به اين شيوه مداوا "ورزش درماني" گفته مي شود.
 امروزه ورزش در سطح بين المللي، بعد سياسي نيز به خود گرفته است. گاه اتفاق مي افتد کشوري که بيش تر مردم حتي نام آن را نشنيده اند، يک باره در جهان مطرح شده و به واسطه پيروزي هاي ورزشي، نامش در صفحه اول روزنامه هاي جهان و صدر اخبار قرار مي گيرد. شرکت و يا عدم شرکت تيم هاي ورزشي يک کشور در يک کشور ديگر نيز، گاه جنبه سياسي داشته و به معناي دوستي، دوشمني، اعتراض و ... تلقي مي شود. در انسان غريزه قدرت طلبي، برتري جويي و مبارزه وجود دارد. ورزش و مسابقات ورزشي اگر در محيط و جوّ سالم برگزار شوند، زمينه اشباع اين غريزه از طريق صحيح را فراهم مي سازند. اگر اين غريزه و ساير غرايز، کنترل نشده و به مسير صحيح هدايت نشوند، براي جامعه بشري مشکل ساز و مساله آفرين خواهند بود. ورزش، توان انسان را براي انجام کارهاي روزمره شخصي و اجتماعي بالا مي برد، حتي عباداتي از قبيل نماز، روزه، حج و جهاد نيز با بدني سالم و نيرومند، بهتر. بيش تر و راحت تر جامه عمل به خود مي پوشند. انسان مايل است با ديگران باشد و با آنان بياميزد. اين غريزه و يا تمايل شديد را مي توان از طريق ورزش بر آورده ساخت. در ورزش، در زمينه نيل به ارزش هاي اجتماعي ديگري نيز، چون کار گروهي، وفاداري، روحيه ورزش کاري مي توان توفيق يافت. محيط صميمانه و مطلوب ورزشي، اغلب فرصتي مناسب براي ايجاد روابط انساني و شکل گيري دوستي هاست.
  ورزش به انسان تحرک مي بخشد و حرکت و تحرک به ويژه در کودکان لازمه رشد است. اگر عضو نيرومندي از اعضاي بدن يک ورزش کار را چندين ماه در گچ قرار دهند و تحرک را از آن سلب نمايند، ضعيف و لاغر خواهد شد. اگر جنبش بدن کم شود، دفاع بدن کم و ضعيف مي گردد، و همچنان که داشتن تحرک و ورزش موجب سلامتي بدن و طول عمر مي گردد، نداشتن تحرک نيز موجب مرگ زود‌رس مي شود.
 تأثير ورزش در سلامت روان 
 مجموعه از ويژگيهاي شاخص تشكيل دهنده سلامت روان در يك فرد مي باشد. بدون شك رفتار بشر تابع تماميت وجود اوست بدين معني روان تابع جسم و جسم تابع روان است. امروزهتحقيقات نشان مي دهد كه ناراحتي هاي جسماني اختلالات رواني را بهمراه داشته و برعكس. ولي نكته برجسته در تقويت قواي جسماني حفظ روان سالم مي باشد.
 دكتر آرترويدر روانشناس معروف آمريكايي در تحقيق بسيار جامع خود اظهار مي نمايد عدم تعادل رواني بسياري بيماران نتيجه عدم فعاليت حركتي و ورزشي در دوران كودكي است. جونز در قسمتي از تحقيق خود دريافت پسراني كه از نظر قواي جسماني ضعيف مي باشند علاوه بر ضعف جسماني داراي مشكلات رواني مانند احساس حقارت عدم توانائي تطبيق خود با ديگران مي باشند. راويك و مك‌كي دريافتند دانش آموزاني كه در مهارتهاي حركتي ضعيف مي باشند اغلب خجول و گوشه گير هستند و برعكس دانش آموزاني كه از نظر مهارتهاي حركتي قوي مي باشند داراي ويژگيهاي برجسته بسيار نماياني از نظر رفتار چون فروتني، تدبير، توجه و حس همكاري هستند.
 شندل با استفاده از آزمون رواني خصوصيات رواني دانش آموزان ورزشكار و غير ورزشكار را مورد بررسي قرار داد و به اين نتيجه رسيد دانش آموزان ورزشكار داراي صفات ممتاز رفتاري چون رهبري، تحركهاي اجتماعي حس ارزشهاي فردي و اجتماعي، عدم شك و ترديد در خود عدم بهانه جوئي و نتيجتاً رشد اجتماعي بيشتر مي باشد.
 چگونگى مبارزه با بيمارى روانى با ورزش
 -سعي كنيد به انجام فعاليتهاي ورزشي بپردازيد زيرا ورزش تنشهاي رواني را از بين مي برد و اخمها را به لبخند تبديل مي نمايد.
 -در رابطه با نگراني خود با ديگران صحبت كنيد و اگر مشكل شما جدي است از مراجعه به پزشك روان‌درمان مضايقه نكنيد.
 -موقعيت خود را بشناسيد و بجاي جنگيدن با آن خود را با ان سازگار سازيد. با تغذيه مناسب ورزش مناسب، استراحت كامل مواظب سلامت جسم خود باشيد.
 -  با ديگران معاشرت و دوستي نمائيد.
 -براي انجام هر كاري زمان خاص و منظمي را در نظر بگيريد.
 -در نهايت ياد بگيريد كه هميشه خونسرد و فرد راحتي باشيد.
 در پايان اگر داراي توانائي لازم براي تحمل درد و رنج باشيد و در موقع لزوم با شهامت و بردباري برخورد نموديد به زندگي و رفاه ديگران علاقمند بوديد و در اين زمينه فعاليت داشتيد شما از سلامت روان برخورداريد. ورزش و اهمیت آن چیزی است كه بر كمتر كسی پوشیده مانده است. بشر همواره به سلامتی و جاودانگی می‏اندیشید؛ لذا از همان نخستین دوره‏های تاریخ حیات، سعی بر آن دارد تا تن و روان خود را ورزیده كند و راهی برای جاویدان ساختن خویش بیابد.
 آيا ميدانيد كه ورزش براي سر نيز سودمند است. شايعترين درمانها براي افسردگي روان درماني و دارودرماني هستند. روانشناسان دريافتهاند انجام حركت ورزشي ميتواند سومين راه درمان افسردگي به شمار آيد. ورزش هم در مدت كوتاه و هم در طولاني مدت يك داروي ضدافسردگي مفيد است.گرچه ورزش باعث كاهش افسردگي در ميان همه جمعيت‌هاي مورد مطالعه شده، بيشترين تاثير را در افرادي داشته كه از فعاليت بدني بيشتري برخوردارند.
 گرچه ورزش در همه طبقات سني به ميزان قابل ملاحظه‌اي از افسردگي مي‌كاهد، هر چه بر سن افراد افزوده شود، كاهش افسردگي در اثر آن بيشتر است. ورزش براي هر دو جنس زنان و مردان سودمند است و به صورت ضدافسردگي مناسبي عمل مي‌كند. پياده‌روي و دوي آرام بيش از ساير انواع حركات ورزشي مورد مطالعه قرار گرفته‌اند اما همه انواع شامل هوازي و بي‌هوازي در كاهش افسردگي موثرند.هر چه مدت برنامه ورزشي و تعداد جلسات آن بيشتر باشد ، تاثير آن در كاهش افسردگي بيشتر است. موثرترين و بهترين روش درمان افسردگي همراه ساختن روان درماني و ورزش است. بنابراين متخصصان، ورزش را به عنوان بخشي از برنامه درمان افسردگي به بيماران توصيه مي‌كنند.
 يك ورزش خاص براي عموم افراد يا مبتلايان به افسردگي تجويز نمي‌شود. اولا افراد بايد ورزش را تدريجا آغاز كنند. ثانيا انواع مختلف آن در اشخاص متفاوت تاثير مشخصي دارد. براي برخي پياده روي، دو يا شنا مفيد است. بعضي يوگا را ترجيح مي‌دهند.به هر حال ورزش فرصتي براي افزايش تماس با ديگران است كه به ويژه براي كساني كه در اثر افسردگي منزوي شده‌اند سودمند است. افراد بايد با شروع ورزش به هر گونه تغيير در خلق و خوي‌شان دقت كنند تا متوجه شوند چه ورزشي و در چه حدي به آنها در كاهش افسردگي كمك مي‌كند. آیا تا به حال دقت کرده اید که بعضی افراد بدون توجه به مسائل و مشکلات , چقدر در سر زندگی و شاد بودن توانا هستند؟
  تحقیقات نشان می دهد این حالت ذاتی یا خدادادی نیست بلکه یک مهارت است که این افرادآن را‌در خود پرورش داده اند . شما هم اگر بخواهید می توانید این مهارت را کسب کنید و زندگی خود را لبریز از شادی و نشاط سازید. هر کسی تقدیری در زندگی دارد و این به عهده خودش است که با قسمت خود بجنگد یا با آن همکاری کند اما ایا این حرف به این معنی است که با قسما خود بجنگند یا با آن همکاری کند . اما ایا این حرف به این معنی است که فرد باید دراز بکشد و بگذارد زندگی روند خود را طی کند؟
 مسلما نه! در عوض می تواند روشی در پیش گیرد که به بهترین وجه ممکن با مسایل مواجه شود و حداکثر تلاش خود را در این زمینه نشان دهد در ان صورت متوجه راه های جدیدی می شود و با کشف آن ها انرژی تازه ای کسب می کند . زندگی می خواهد شخص , تقدیر و سر نوشت خود را بفهمد آیا ترجیح نمی دهید به جای جنگ‌با زندگی کنار بیایید؟
 اشخاص شاد فقط مثبت نمی اندیشند بلکه مثبت عمل می کنند.مثبت اندیشی مسلما جای خودش را دارد. برای شاد بودن باید افکار خود را عوض کنید. اما منتظر از راه رسیدن احساسات نباشید. اشخاص دارای قدرت کنترل مستقیم بر چگونه عمل کردن و چگونه‌ اندیشیدن خود هستند.اگر می خواهید شخص شادتری باشید , شادمانه تر عمل کنید. اگر می خواهید شخص مهربان تر و با عاطفه تر عمل کنید. اگر می خواهید منش دوستاه تری داشته باشید دوستانه تر عمل کنید.  احساسات پس از عمل کردن از راه می رسند.
 اشخاص شاد آن چه را که احتیاج دارند طلب می کنند.
 همان طور که نعمت ها معمولا از آسمان به زمین نمی افتند, از شکایت کردن نیز چیزی عاید اشخاص نمی شود.اگر به ظرب المثل هر چه بکارید همان را درو می کنید اعتقاد دارید پس به جای شکایت کردن به دنبال خواسته‌های خود بروید. این انتخاب شماست. می توانید به همین رویه ادامه بدهید, دیگران را متهم کنید و همچنان چیزی عایدتان نشود یا می توانید خیلی راحت آن چه را که خواهید طلب کنید.
 اشخاص شاد مشتاق تغییر هستند.
 ثابت ماندن و تغییر نکردن مخالف همه قوانین طبیعت است . اگر تلاش کنید که ثابت اتفاق بیفتید, در این صورت همیشه ناراحت خواهید بود.اگر اجازه بدهید ترس از تغییر کردن شما را متوقف سازد , با محروم شدن از خواسته های خود موافق هستید.شما می توانید بر این باور باشید که تغییر باعث آزار اشخاص می شود و در مقابل آن مقاومت به خرج دهید. یا در عوض می توانید تغییرات را با آغوش باز پذیرا باشید و معتقد باشید که وجود آن ها به شما کمک خواهد کرد. همه این ها بستگی به این موضوع دارد که تصمیم بگیرید کدام عقیده را باور کنید.
 اشخاص شاد به خود اجازه شکست خوردن نمی دهند.
 شکست به این معنی نست که هیچ گاه به هدف خود نرسید و یا دلیلی بر دست کشیدن از هدف نیست به هدف دست نیافتن تنها یک معنی دارد: شما به تمرین و تجربه بیشتری احتیاج دارید و مشتاق اشتباه کردن باشید و تسلیم نشوید. اجازه ندهید یک شکست شما را به گونه ای تحت تاثیر قرار بدهد که همه تلاش های خود را از بین ببرید و درست مثل یک دونه لذت به خط پایان رسیدن را حس کنید. اشخاص شاد در زمان حال زندگی می کند. همانطور که تمرینات ورزشی می تواند سلامت جسمی شما را تأمین کند، اتخاذ برخی حالات و حرکات زیر نیز می تواند سلامت روحی شما را فراهم نماید. ورزش علاوه بر ایجاد نشاط وشادابی در روحیه شما می تواند باعث بهبود وضعیت سلامتی و قدرت جسمانی شما شود. فعالیتهای زیادی وجود دارد که بتنهائی و یا همراه دوستان و خانواده خود می‌توانید آنها را انجام دهید .
 مسلماً يک شخص ورزشکار با تنبلي و کسالت بيگانه است و علاوه بر داشتن هيکلي متناسب و خوش فرم از روحيهي بالا و شادابي نيز برخوردار است و اين موفقيت، ارتباطات وي را در زندگي روزمره، چه در خانواده و چه در اجتماع يا محيط کار تضمين مي کند. مسلماً کارفرمايان در استخدام افراد، اين معيارهاي مهم را در نظر خواهند گرفت. بنابراين يک شخص سالم و تندرست، از موقعيت و پيشرفت شغلي بهتري نسبت به افراد چاق و کم تحرک برخوردار خواهد بود.
 روح و روان انسان درميدان زندگي همواره درمعرض آلودگي به هوسهاي تحريك شده و لجام‌گسيخته، خودخواهيها و چشم و هم چشميهاي برانگيخته، غرورناشي ازپيروزي و كاميابي، عقده رواني ناشي ازشكست و ناكامي و به دنبال آن حسد، كينه، افسردگي، اضطراب ،انتقام و... است كه روح و روان را تيره و انسان را از راه راست زندگي، راه پاكي و فضيلت وتقوا منحرف مي سازد .در اين ميان دعا و نيايش همراه با ايمان مذهبي و اعتقاد باطني و خالصانه دركنار اسباب مقدر الهي، مطمئن ترين و راه‌‌گشاترين طريق التيام و علاج آلام روحي و رواني مستولي بر وجود انساني بر اثر اشتغالات دنيوي و نفساني است .
 دراسلام فرامندي دعا، علاوه بر جنبه هاي عرفاني،گسترده وسيعي ازعرصه هاي مختلف اجتماعي،فرهنگي، سياسي وابعاد مختلف حيات بشري را مورد توجه قرار داده است . دعا درشريعت اسلام تنها وسيله اي براي طلب نيست ،بلكه مجموعه اي از آموزشهاي علمي واخلاقي است ، نمونه كامل و جامع اين نوع دعا صحيفه سجاديه مي باشدكه قرآن صاعدلقب گرفته است.
 از شيرين‌ترين ميوه هاي دينداري نيايش و عبادت خداوند مي باشد. قلوب آدميان درطول حيات همواره درجستجوي آرامش وقرار است و دايم مرغ دل را به اين سو وآن سو پرواز مي دهد، اما آشياني نخواهد يافت و تنها در آغوش حق خواهد آراميد .هيچ ديني نيست كه از نيايش ودعا به بارگاه قدس حق تهي باشد .از ديدگاه بسياري از روانشناسان وجامعه شناسان عبادت ونيايش موجب نگرش مثبت به زندگي وكاهش ناهنجاريها مي گردد .اين دست آورد نيكو و شيرين در سايه عبادت و نيايشي حاصل مي آيد كه با ادراك وتوجه ويادحق همراه باشد.
منبع:

www.varzesh.tarlog.com

ورزش و زندگی


موضوعات مرتبط: مقاله ها ، ،
برچسب‌ها:
[ دو شنبه 2 دی 1392برچسب:, ] [ 17:46 ] [ خانم رقیه نعیمی ]

بارداری,اضافه وزن در بارداری,وزن مناسب خانم باردار

 

کمبود وزن خیلی کمتر مشاهده می‌شود ولی اگر ماده غذایی در بدن مادر به اندازه کافی وجود نداشته باشد انرژی و مواد معدنی‌ به جنین نمی‌رسد؛ بنابراین بهتر است در بارداری، خانمی وزنش پایین نباشد چون در این صورت اگر ذخایر قند مادر به اندازه کافی نباشد و به جنین هم منتقل نشود باعث کاهش رشد جنین‌می‌شود.
هم چاقی مادر بد است، هم لاغری او
کمبود وزن شدید می‌تواند روی رشد جنین اثر داشته باشد چون جنین تمام انرژی و مواد معدنی خودش را از طریق جفت با صرف انرژی مادر کسب می‌کند. ما به هیچ عنوان نمی‌خواهیم در بارداری خانمی وزنش کم شود. مثلا در کشورهای آفریقایی به دلیل سؤتغذیه و لاغری بیش از حد مادر، جنین هم دچار سوءتغذیه و کاهش رشد داخل رحمی می‌شود.
در افراد چاق هم برعکس است؛ به این ترتیب که چاقی می‌تواند با فشار خون بارداری یا با دیابت بارداری همراه باشد که هردوی اینها به طور مستقیم و غیرمستقیم روی جنین اثر می گذارد. چاقی می‌تواند باعث افزایش قند خون در مادر و افزایش نفوذناپذیری سلول‌ها نسبت به انسولین شود که در خون مادر افزایش قند اتفاق می‌افتد و به جنین منتقل می‌شود و ابعاد جنین رشد زیادی خواهد کرد و در هنگام زایمان دردسرساز خواهد بود. اگر چاقی همراه دیابت قبل از بارداری باشد متاسفانه ممکن است اختلال در عروق ایجاد شود و این اختلال عروق می‌تواند خونرسانی را کاهش دهد و باعث کاهش رشد داخل رحمی جنین شود.
از طرف دیگر چاقی می‌تواند همراه با افزایش فشار خون بارداری باشد. حتی جدا شدن جفت و مرگ داخل رحمی جنین هم ممكن است اتفاق بیفتد و در موارد بسیاری مشاهده می‌شود که مجبوریم جنین را به طور زودرس به دلیل اختلال خونرسانی که به علت فشارخون مادر ایجاد شده  است خارج کنیم که عوارض زایمان زودرس و مشکلات ریوی ممکن است گریبانگیر بچه شود. در كل در هر دو صورت (در صورت کاهش وزن و افزایش وزن شدید) ما مشکلاتی را هنگام بارداری خواهیم داشت.
سزارین خانم‌ها با وزن بالا
خانم‌های خیلی چاق اغلب بچه‌های درشتی دارند. قطر عرضی لگن سربسته 10 سانتی‌متر است. اگر بچه سرش بیشتر از 10 سانتی‌متر باشد یا دور شکمش بزرگ‌تر از دور سرش باشد در حد 15درصد یا سر اصلا پایین نمی‌آید یا ممکن است سر پایین بیاید و ما دچار گیر افتادن شانه‌ها که جزء خطرناک‌ترین عوارض بارداری است شویم. اگر خانم چاقی بچه‌اش بزرگ باشد مسلما سزارینش می‌کنیم ولی اگر بچه در حد نرمال باشد مسلما زایمان طبیعی برایش بهتر است. رژیم غذایی که کمتر از 1800 کالری در روز برای خانم‌های باردار باشد مناسب نیست؛ در این صورت باید قطع شود و به حد 2000 کالری برسد.
چند كیلو اضافه وزن در بارداری مناسب است؟
معمولا کسی که قبل از بارداری نتوانسته وزن خودش را در حد تعادل نگه دارد در بارداری هم خیلی وقت‌ها موفق به کنترل دقیق وزنش نمی‌شود. اضافه وزن معمول یک خانم در طول بارداری را 9 تا 12 کیلوگرم می‌دانیم اما مسلما برای کسی که چاق است خوب کمتر باید وزن بگیرد؛ حتی در حد 6، 7 کیلو و حتی گاهی آنهایی که وزن خیلی بالایی دارند، مثلا نزدیک 100 كیلوگرم، اصلا اگر وزن نگیرند هم مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ برای اینکه به اندازه کافی ذخیره قند را درکبدشان دارند. فقط لازم است که مواد معدنی و ویتامین به اندازه کافی به آنها برسد. در کسانی که کمبود وزن دارند ترجیح  می‌دهیم حدود 12 تا 15 کیلوگرم افزایش وزن داشته باشند؛ در این صورت است که جنین می‌تواند انرژی لازم را از مادر بگیرد اما متاسفانه افزایش وزن های بسیار زیادی را در ایران می‌بینیم؛ مثلا مادری را شاهدیم كه در 20 هفته بارداری 20 کیلوگرم اضافه وزن پیدا كرده و این به دلیل فرهنگ اشتباه اطرافیان است که به مادر می‌گویند بخور، برای 2 نفر بخور؛ ولی فکر نمی‌کنند که کمیت مهم نیست و کیفیت مهم است.
اختلالات در باروری
درلاغری شدید زنان، میزانی از اختلالات در باروری مشاهده می‌شود اما کمتراست ولی در چاقی از هر جهت باعث کاهش باروری می‌شود؛ مثلا از یک جهت باعث بروز بیماری‌ای به اسم بیماری پلی‌کیستیک می‌شود که این بیماری پلی‌کیستیک از چند طریق مختلف منجر به نازایی می‌شود چون عدم تخمک‌گذاری را ایجاد می‌کند و دیده شده است در این افراد حتی نشستن جنین داخل رحم دچار مشکل است چون سطح هورمون مردانه در بدن اینها وجود دارد.
قرص  لاغری بخورند یا نه؟
اگر رژیم غذایی خانم‌های باردار درست باشد بیشتر قرص‌ها کمک می‌کند اما اگر قرص‌ها زیر نظر پزشک باشد و در مدت مناسب خانم‌ها وزن کم کنند و به طور شدید نباشد می‌تواند مفید باشد. متاسفانه قرص‌های گوناگونی در بازار است که مواد موجود در آنها اصلا مناسب حال هیچ کس نیست؛ اگر داروهای گیاهی باشد و مقداری باعث افزایش ترانزیت روده شده و طبق نظر پزشک باشد کمک‌کننده است.
کاهش وزن در کسانی که چاقی دارندحتی عدم تخمک‌گذاری‌شان را به تخمک‌گذاری مرتب و عدم باروری آنها را به باروری راحت تبدیل می‌کند.

منبع:.bartarinha.ir


موضوعات مرتبط: مقاله ها ، ،
برچسب‌ها:
[ شنبه 30 آذر 1392برچسب:, ] [ 8:8 ] [ خانم رقیه نعیمی ]

مجموعه: بارداری و زایمان

 

مناسب‌ترين ورزش‌هاي دوران بارداري

 

یك متخصص زنان و زايمان، انجام فعاليت‌هاي ورزشي در دوران بارداري را در كاهش استرس مؤثر دانست و اظهاركرد:

 

پياده‌روي و ورزش‌هاي آيروبيك مناسب‌ترين ورزش‌ها براي دوران بارداري بشمار مي‌آيند.

 

دكتر صديقه قندي ضمن بيان اين كه ورزش در دوران بارداري باعث بهبود احساسات مادر مي‌شود، اظهار كرد: كاهش يبوست، ‌افزايش حركات روده، كاهش درد در عضلات پشت باسن و پاها، جلوگيري از كشش و پارگي مفاصل، كاهش استرس و اضطراب، ‌خواب راحت، افزايش جريان خون در پوست، آمادگي براي زايمان، كاهش چربي‌هاي اضافه بدن در دوران بارداري از مزاياي ورزش در دوران بارداري است.

 

وي فشارخون القاء شده توسط حاملگي، انقباض‌هاي زودرس در طي حاملگي، خونريزي واژينال و پارگي زودرس پرده‌هاي جفتي را از جمله شرايط محدود كننده ورزش در دوران بارداري برشمرد.

 

اين متخصص زنان و زايمان بيان كرد:

 

در صورت بروز احساساتي از قبيل خستگي، سرگيجه، ‌تپش قلب، ‌كوتاه شدن تنفس و ايجاد درد در پشت يا لگن، مي‌بايست انجام فعاليت‌هاي ورزشي را متوقف كرد و توصيه مي‌شود تعداد ضربان قلب درحين انجام حركات ورزشي تا زير160 مرتبه در دقيقه حفظ گردد.

 

وي تصريح كرد:

 

از آنجايي كه افزايش درجه حرارت بدن به بيش از 39 درجه سانتيگراد مي‌تواند سبب مشكلاتي در رشد جنين شود نيز به ‌زنان باردار توصيه مي‌شود از انجام ورزش‌هاي شديد در روزهاي داغ به خصوص در سه ماه اول بارداري كه مي‌تواند منجر به نقايصي در تولد شود، اجتناب شود.

 

ایشان متذكر شد:

 

گاهاً با توجه به اين آب باعث مي‌شود تا افراد احساس خنك بودن كنند، ‌زنان باردار در هنگام انجام ورزش شنا از داغ شدن بدنشان غافل بمانند.

 

وي در خصوص مناسب‌ترين ورزش‌ در دوران بارداري، خاطرنشان كرد:

 

تركيبي از ورزش‌هاي آيروبيك، كششي و قابل انعطاف و همچنين پياده‌روي كه مي‌توانند هرهفته سه روز و در مسافت حدود يك مايل انجام گردد، براي دوران بارداري پيشنهاد مي‌گردد و توصيه مي‌شود از پرداختن به ورزش‌هاي پرجنب و جوش در اين ايام خودداري گردد.

 

اين متخصص زنان و زايمان در پايان اذعان داشت:

 

‌زنان باردار مي‌بايست از جستن و پريدن،‌ توپ بازي كردن، تغيير ناگهاني در وضعيت بدن و فعاليت‌هايي كه همراه با ريسك صدمه به شكم است، اجتناب كرده و در حين ورزش كردن در صورت مشاهده علائمي نظير خونريزي از واژينال، سرگيجه، ‌تنفس كوتاه غير معمول، درد در ناحيه سينه، نشت مايع از واژن و انقباضات رحم با پزشك خود مشورت كنند.

 

منبع:daneshju.ir


موضوعات مرتبط: مقاله ها ، ،
برچسب‌ها:
[ شنبه 30 آذر 1392برچسب:, ] [ 7:53 ] [ خانم رقیه نعیمی ]

امروزه کوهنوردی و دیگر فعالیتهای ورزشی در ارتفاعات گسترش روزافزونی یافته است بشر با خستگی از زندگی صنعتی رویکردی دوباره به طبیعت دارد . در این میان پابه پای مردان ،زنان نیز به فعالیتهای ورزشی در ارتفاع می پردازند. کوهنوردی و سنگ نوردی و با درصد بالاتری، ترکینگ از فعالیتهای جذاب در بین اقشار مردم می باشد . تاکنون مطالعات و تحقیقات زیادی روی فعالیت های کوهنوردی و حضور زنان در ارتفاع انجام شده است.ولی با این وجود هنوز اطلاعات علمی دراین زمینه کافی نبوده و نیاز به پژوهش و تحقیقات بیشتری دارد.   مقاله حاضر به ورزش کوهنوردی و حضور در ارتفاع واثرات آن در زنان می پردازد. زنان در ارتفاع : در زمینه اثرات ورزش کوهنوردی در زنان در دو مقوله اصلی مطالعات بیشتر انجام گرفته است: 1-    الف - اثرات ورزش کوهنوردی وارتفاع درزنان 2-    ب – اثرات ورزش کوهنوردی وارتفاع در زنان باردار در بخش نخست،ابتدا به اثرات ورزش کوهنوردی در زنان می پردازیم: بر طبق مطالعات انجام گرفته بنظر نمی رسد اختلافی بین میزان شیوع بیماری حاد کوهستان در بین زنان و مردان وجود داشته باشد.بیماری حاد کوهستان یا بیماری حاد ارتفاع از بیماریهای اولیه حضور افراد در ارتفاع بالای 2500 متر می باشد که علائمی نظیر سردرد،تهوع،بی خوابی،بی اشتهایی ،خواب سبک،سرگیجه و... از علائم اولیه وشایع آن است.بهمان میزان که مردان در ارتفاع دچار بیماری حاد کوهستان می شوند،زنان نیز با همان میزان شیوع به بیماری حاد کوهستان مبتلا می گردند و اختلافی در این زمینه ثبت و یا گزارش نشده است. در زمینه شیوع بیماری ادم ریوی در زنان طی مطالعات انجام شده گزارشاتی مبنی بر شیوع بیشتر در مردان نسبت به زنان وجود دارد .بدین معنا که در شرایط یکسان ،زنان کمتر به بیماری ادم ریوی ناشی از حضور در ارتفاع و ورزش کوهنوردی مبتلا میشوند. ولی شیوع ادم محیطی در ارتفاع در زنان بیشتر از مردان گزارش شده است.ادم محیطی نیز از علائم شایع حضور و استقرار در ارتفاع بالای 2500 متر است. همچنین میزان شیوع ادم مغزی در زنان و مردان یکسان بوده و اختلافی در این بین وجود ندارد . در ارتفاع پایین و در سطح دریا میزان تهویه ریوی زنان بیشتر از مردان است و علت آن هم بواسطه اثرات هورمون پروژسترون (هورمون طبیعی جنسی زنانه که در دوره عادت و خونریزی ماهانه زنان افزایش می یابد ) در بانوان بوده ولی این اثر فیزیولوژیک و طبیعی تاثیری در میزان هم هوایی بانوان در ارتفاعات بالا و در ورزش کوهنوردی ندارد. اثرات ارتفاع در عادت ماهانه زنان :کوهنوردی وحضورزنان درارتفاع می تواند باعث توقف عادت ماهانه یا باعث طولانی شدن ویا کوتاه ترشدن مدت زمان خونریزی عادت ماهانه ویا نامنظم شدن آن گردد. سایر عوامل و فاکتورها نیز می توانند آثرات مضاعف و تشدید کننده ای درعادت ماهانه زنان در ارتفاع داشته باشند.این فاکتور ها بدین قرارند:جت لگ(اثرات مسافرت طولانی مدت از یک عرض و طول جغرافیایی به مکانی دورتر و بهم خوردن برنامه ساعت بیولوژیک امسان)،نوع و شدت فعالیت ورزشی و کوهنوردی و سختی برنامه، سرما، کاهش وزن بدنبال کوهنوردی طولانی مدت و ...   اثرات قرصهای ضدبارداری وداروهای پیشگیری کننده هورمونی: تا بحال دلیل ثابت شده ای بر اثرات قرصها وداروهای خوراکی و تزریقی ضد بارداری هورمونی بر پیشرفت ویا تاخیر در هم هوایی در ارتفاع دیده نشده است .ومشخص نیست که آیا داروهای ضد بارداری خوراکی و غیرخوراکی هم هوایی در ارتفاع را به تاخیر می اندازد و با باعث هم هوایی زودرس برای بانوان کوهنورد می شود. شواهدی دال بر اثر قرص های ضد بارداری خوراکی در افزایش خطر بروز لخته های خونی در مدت زمان فعالیت کوهنوردی در ارتفاع بالا وجود دارد (این اثر در مصرف هورمون پروژسترون بعنوان قرص ضد بارداری بتنهایی دیده نشده است).البته اثر فوق می تواند در افرادی که مبتلا به پلی سایتمی یا افزایش غلظت خون می باشند تشدید یابد.(کوهنوردان بطور فیزیولوژیک در اثر حضور در ارتفاع و بسته به میزان فعالیت و تمرینات در ارتفاع بلند دچار پلی سایتمی فیزیو لوژیک یا پرخونی طبیعی نسبت به دیگر ورزشکاران هستند). همچنین سرما ، کم آبی وبی آبی(که از عوارض شایع ورزش کوهنوردی چه در تابستان و چه در زمستان می باشد)می تواند خطر بروز لخته های خونی را بیشتر کند.البته گزارشات نادری در این زمینه وجود دارد(بروز این مشکل برای یکی از کوهنوردان ایرانی در ارتفاعات 6800 متری اورست گزارش رسمی گردیده است). امروزه خطر کمتری در استفاده از قرصهای ضد بارداری نسل دوم(در مقابل نسل های اول وسوم قرصهای ضدبارداری خوراکی)برای بانوان در ارتفاع پیشنهاد می شود.اما با این وجود برای مصرف قرصهای با دوز پایین هورمونی دو خطر دیگر شناخته شده است: الف - ممکن است رعایت زمانبندی دقیق و مصرف آن در ساعت معینی از روز در طول مدت زمان طولانی کوهنوردی مشکل باشد و کارایی آنرا به مخاطره اندازد. ب - ممکن است اثر داروهای ضدبارداری نسل دوم در طول 7 روز بعد از استفاده همزمان از آنتی بیوتیکها خصوصا در مصرف پنی سیلین و تتراسیکلین کمتر باشد.   درزمانی که نیاز به جلوگیری از خونریزی ماهیانه در طول برنامه کوهنوردی داریم(بدلیل عوارض ناخوشایند وتاحدودی شایع در خونریزی دردناک بانوان و دیسمنوره)استفاده از قرصهای ضدبارداری خوراکی ویا ترکیبات تزریقی پروژسترون می تواند موثر باشد(آمپول مدروکسی پروژسترون) که باعث می شود عادت ماهانه را بمدت چندین ماه به تاخیر اندازد.(ولی باز می تواند باعث بروز لک بینی در سه ماه اول مصرف دارو نیز شود).   کمبود آهن: کمبود آهن خفیف و متوسط (که از علل شایع کم خونی در زنان است)می تواند هم هوایی در ارتفاع بسیار بالا(و نه در ارتفاعات پایین تر)را به تاخیر اندازد.انجام آزمایش واندازه گیری مقدار فریتین سرم میتواند در تشخیص و پیشگیری از عوارض کمبود آهن کمک کننده باشد. که در این موارد لزوم استفاده از مکملهای خوراکی (آهن و اسیدفولیک خوراکی)جهت درمان فرد ضروری بنظر می رسد.


موضوعات مرتبط: مقاله ها ، ،
برچسب‌ها:
[ شنبه 16 آذر 1392برچسب:, ] [ 18:21 ] [ خانم رقیه نعیمی ]

بر اساس دستور العمل مرکز بین المللی پیشگیری و کنترل بیماری ها، همه افراد بزرگسال باید حداقل 2.5 ساعت در هفته ورزش و فعالیت فیزیکی داشته باشند. اما اغلب افراد به ویژه زنان از ورزش کردن سرباز می زنند.

 

عدم تحرک و فعالیت فیزیکی خطر ابتلا به مرگ زودرس، سکته مغزی، افسردگی، بیماری های قلبی، دیابت نوع دو و برخی سرطان ها را در بزرگسالان افزایش می دهد.

در برخی مطالعات مشاهده شده است که ورزش، خطر سرطان سینه را در زنان کاهش می دهد. بر اساس این تحقیقات ورزش در پیشگیری از سرطان سینه، به دو دلیل حائز اهمیت است. یکی اثرات فیزیکی مستقیم آن درپیشگیری از این بیماریست و دیگری اثر غیر مستقیم آن از طریق پیشگیری از افزایش وزن به ویژه در زنان یائسه است. افزایش وزن و ابتلا به چاقی یک عامل خطر در ابتلا به انواع سرطان ها می باشد. 

بعد از یائسگی، فرم بدن زنان به دلیل عدم ترشح هورمون استروژن دستخوش تغییر می شود. 
به جز در کسانی که ورزش می کنند و مراقب رژیم غذایی خود هستند، در سایر زنان یائسه، چاقی به صورت چاقی شکمی  (سیبی شکل) خواهد بود. چاقی سیبی شکل (مدل چاقی مردانه)  در مقایسه با چاقی گلابی شکل (مدل چاقی زنانه) خطرناک تر است.

محققان توصیه می کنند زنان در سنین قبل از یائسگی و پس از آن به طور منظم و حداقل 3 تا 4 روز در هفته ورزش کنند. 

یکی از معضلات دیگر زنان در دوران یائسگی کاهش توده استخوانی و افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان است، که ورزش احتمال این خطر را نیز کاهش داده و موجب حفظ توده استخوانی می شود.

 


موضوعات مرتبط: ورزش و سلامت


موضوعات مرتبط: مقاله ها ، ،
برچسب‌ها:
[ سه شنبه 12 آذر 1392برچسب:اهمیت ورزش زنان , ] [ 22:20 ] [ خانم رقیه نعیمی ]

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

ما در این وب به مطالب ورزشی خصوصا ورزش بانوان شهرستان اهر می پردازیم انشاءالله
آرشيو مطالب
مرداد 1394
تير 1394 خرداد 1394 ارديبهشت 1394 فروردين 1394 اسفند 1393 بهمن 1393 دی 1393 آذر 1393 آبان 1393 مهر 1393 شهريور 1393 مرداد 1393 تير 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 18
بازدید دیروز : 10
بازدید هفته : 31
بازدید ماه : 96
بازدید کل : 94221
تعداد مطالب : 129
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1